В края на 2007 г. в Брюксел беше подписана Оперативна програма “Транспорт” с бюджет над 2 млрд. евро. Тя дава възможност за изграждане на балансирана и устойчива транспортна система с национално, трансгранично и европейско значение, интегриране на националната транспортна мрежа с тази на ЕС и балансиране между отделните видове транспорт, се посочва в доклад на Центъра за икономическо развитие.

Въпреки проблемите с еврофондовете, Оперативна програма „Транспорт” не е спряна. Това е програмата с най-големия бюджет от седемте оперативни програми на България, които ще бъдат финансирани от фондовете на Европейския съюз.

Проектът „Дунав мост 2" на стойност 236 млн. евро. е един от най-големите и сложни инфраструктурни проекти, които се изпълняват от Министерството на транспорта. Строителството на комбиниран (пътен и железопътен) мост на река Дунав при градовете Видин и Калафат е пред стартиране, макар и след повече от 10 години подготовка.

Работата по проекта “Реконструкция и електрификация на ж.п. линия Пловдив-Свиленград- турска/гръцка граница” на обща стойност 340 млн. евро е започнала, но и по двете му фази (Крумово–Първомай и Първомай-Свиленград-турска/гръцка граница) има закъснение.

През 2007 г., след многобройни закъснения и скандали, приключи основният проект за разширение и модернизация на Летище София.

Все още обаче остават редица довършителни работи. С европейски фондове се финансира техническа помощ за модернизация на ж.п. линиите София-Пловдив, Видин-София и Мездра-Горна Оряховица. Правителството даде зелена светлина на концесията за “Автомагистрала Тракия”, въпреки резервите на ЕК. Фирмите концесионери има вероятност да се откажат и с това да бъдат загубени повече от 5 години за строителство на магистралата.

Към началото на 2008 г. за АМ ”Струма”(137 км) и АМ “Марица”(67 км) се очаква обявяването на тръжната процедура за строителство; за АМ ”Хемус” се очаква подписване на договор за строителство за отсечката Софийски околовръстен път - гара Яна. Забавя се изпълнението на работите по АМ ”Люлин” и АМ”Черно море”. От планираните за изграждане 103 км на АМ”Черно море” са изпълнени едва 10 км, а се предвиждаше тази автомагистрала да бъде изпълнена като пилотен проект за публично-частното партньорство.

През 2007 г. приключиха четири от общо деветте лота по проект ”Транзитни пътища ІV” с обща дължина 124.5 км. От март 2008 г. влиза в сила договор за заем от Европейската инвестиционна банка. Договорът предвижда да бъдат изградени или ремонтирани 1517 километра пътища по проект “Транзитни пътища V”.

Кризата в железопътния транспорт не е преодоляна, въпреки преструктурирането на дружествата. Броят на превозените пътници е намалял с 1.2 на сто, а на превозените товари - с 4.7 на сто. Не достигат товарни вагони, а в същото време се явява конкуренция именно в товарните превози - лицензирани са два частни товарни превозвача.

Въпреки благоприятните резултати от проверката в края на годината от страна на ЕАСА, предпазната клауза за българския въздушен транспорт не е вдигната. Поради тази причина нашите въздушни превозвачи на могат да се ползват от влязлото в сила в началото на януари 2008 г. споразумение между Европейския съюз и САЩ “Открито небе”.

В началото на 2008 г. бях приети важни документи за гарантиране сигурността във въздушните превози - Национална програма за сигурност в гражданското въздухоплаване; Национална програма за контрол на качеството за постигане на сигурността в гражданското въздухоплаване и Национална програма за обучение по сигурността в гражданското въздухоплаване. Очакваме предпазната клауза на Европейската комисия, наложена срещу българската авиация да бъде вдигната, защото българската страна положи всички усилия за да изпълни европейските изисквания за безопасност и за отстраняване на критичните бележки, направени при въвеждането на предпазни мерки в тази област.

В последните дни на март се размениха ноти, узаконяващи отпускането на заем за България от Япония, който ще помогне за реализацията на контейнерни терминали на пристанищата във Варна и Бургас. Заемът, на стойност почти 230 млн. евро, е по линия на Японската правителствена помощ за развитие – ODA.

С реализацията на новия проект България ще увеличи значително своята конкурентоспособност, като засилените транспортни потоци през страната ни ще й позволят да използва по-успешно своето стратегическо географско положение.