Само след един ден в София ще бъдат открити нови пет станции на метрото, с което действащите към момента метростанции ще се увеличат на 13.

Така само два месеца преди изборите, европейска София ще се доближи още до столиците на останалите държави от ЕС. Освен удобство, метрото ще спомогне за намаляването на трафика по улиците и ще намали средствата, губени всяка година от чакане по задръстванията.

Малко история:

Софийското метро е първото и единствено метро в България. Влиза в действие на 28 януари 1998 г., въпреки че строителството му започва 19 г. преди това.

Според проекта си, столичното метро ще има три метрорадиуса. Първият ще има най-много станции (23), докато втори и трети ще са с респективно 16 и 12.

Първи метродиаметър:

Трасето и станциите от Първи метродиаметър по направление северозапад-югоизток се строят активно от 80-те години. Към април 2009 г. в експлоатация е участък от ж.к. Обеля до пл. Св. Неделя с 8 метростанции и продължава строителството на участък от пл. Св. Неделя до ж.к. Младост.

Предвижда се линията да свързва ж.к. Надежда с ж.к. Обеля, да продължава през ж.к. Люлин, центъра на града до ж.к. Младост. В западната си част линията ще се свързва с Втори метродиаметър с Ломско шосе при кръстовището на бъдещата западна тангента и бул. Ломско шосе, а Сердика ще бъде възлова с Пл. Света Неделя.

В източния си дял, в ж.к. Младост 1, Първи метродиаметър се разделя на 2 лъча - северен (към ж.к. Дружба и Летище София), и южен (към ж.к. Младост 4 и Бизнеспарк София). Завършването на целия диаметър се очаква през 2014 г.

Строителството на отсечката ж.к. Младост - ж.к. Дружба - Летище София с дължина 7.1 км по план трябва да завърши през 2013 г. Изграждането му ще бъде извършено поетапно, като търгът за първи етап бе спечелен от Обединение Метро Младост, с основни изпълнители Пи Ес Ай АД-Стара Загора и Трейс-София, дъщерни компании на Трейс Груп Холд, както и Адвал АД, Стройинжект АД и още трима подизпълнители.

Официално:

На 8 май 2009 г. (петък) се очаква откриването на пет станции - Стадион Васил Левски, Интерпред, Г.М. Димитров, Мусагеница и Младост 1. Четири месеца по-късно официално ще бъде пусната и станция СУ Св. Климент Охридски. Така до края на 2009 г. София ще има 14 работещи станции.

Втори метродиаметър:

Вторият метродиаметър на софийското метро ще свързва частите на града по направление север-юг : от Илиянци до Лозенец. След влизането в експлоатация на МС Обеля се решава да се изгради отклонение на запад в посока на ж.к. Надежда, като така бъде осъществена връзка с депото. А направлението в посока Илиянци да бъде изградено в по-далечно бъдеще.

Предвидена е техническа връзка с Първи метродиаметър между Обеля и бул. Ломско шосе на кръстовището на бъдещата западна тангента и бул. Ломско шосе и прехвърляне на Сердика и на Трети диаметър при НДК. Трасето ще преминава под бул. Ломско шосе, бул. Княгиня Мария Луиза, бул. Витоша и бул. Черни връх.

Строителството на отсечката от пътен възел Надежда до хотел Кемпински-Зографски започна на 14 декември 2008 г. и трябва да завърши през 2012 г. Трасето има дължина 6.5 км (от които 4.42 км тунели), включва 7 станции и е разделено на 2 етапа: пътен възел Надежда - бул. Патриарх Евтимий и хотел Хемус - хотел Кемпински-Зографски.

Турската фирма Доуш иншаат ве тиджарет АД трябва да строи участъка от надлез Надежда до бул. Патриарх Евтимий с дължина 3.8 км и 4 метростанции, а Обединение Метротрейс трябва да строи участъка от бул. Патриарх Евтимий до бул. Черни връх с дължина 2.6 км и 3 метростанции.

Трети метродиаметър:

Третият диаметър според досегашната Генерална схема трябва да свързва югозападната със североизточната част на града. От тази линия са изградени части от трасето при станциите край НДК и гара Подуяне.

Метродиаметър 3 ще започва от Княжево и ще минава през бул. Никола Петков, кв. Овча Купел, Красно село, Лагера, Пирогов, НДК, пред ректората на Св. Климент Охридски, театър София, Подуяне, бул. Ботевградко шосе и кв. Васил Левски.

За евентуално начало на строителство на т.н. „скоростен трамвай" се споменава 2014 г.

Интересно:

Строителството на софийското метро е най-евтиното до момента в Европа. Средното разстояние между станциите от Първи метродиаметър е 1100 м. Станциите (в първия метрорадиус) са с дължина на перона 120 м, а на втория метрорадиус - 102 м.

Билетът за пътуване в метрото е с цена 1 лв.

Снимки: Profit.bg