Издирването на черната кутия на падналия в Черно море МиГ-29 продължава.

От Министерство на отбраната съобщиха в четвъртък, че пилотът на изтребителя майор Валентин Терзиев е загинал на 9 юни при изпълнението на тренировъчния полет за стрелба по въздушна цел (светеща парашутна мишена) в нощни условия.

"Надпреварваме се с времето, морската среда е агресивна, продължителният престои на черната кутия във водата не е желателен", заяви в четвъртък контраадмирал Кирил Михайлов, командир на ВМС.

Надеждата ни е да открием двигателите на падналия самолет, защото там се намира черната кутия. Това каза контраадмирал Михайлов за БНТ. Той посочи, че е трудно да се каже кога ще приключи операцията.

„Всичко зависи от състоянието на самата черна кутия. При сблъсъка на самолета с водата най-вероятно той се е разпаднал на множество парчета. Вчера имахме едно специализирано съвещание с представители на морския бранш, специализирани водолазни фирми, представители на Института по океанология. Там беше и капитанът на подводницата на Института по океанология, който е човек с дългогодишен опит при такива операции в миналото.

Вероятността да намерим цели големи парчета е малка. Това по-скоро биха били тежките части на самолета – двигателите може би. Но там е и нашата надежда, защото черната кутия на МИГ-29 се намира между двигателите в опашната част и това ни дава известна надежда, че има възможност да намерим по-голямо цяло парче, което по-лесно би се извадило“, обясни той.

Най-шумният самолет в света, чийто звук предизвиква гърчовеПреходът на авиационната индустрия от витла към реактивни двигатели води до появата на нов вид двигател, наречен турбовитлов

„Военноморските сили разполагат със специализирани сили и средства за откриване на мини. Това е нашата работа. Минният ловец разполага както с хидроакустическа станция за подводно обследване, която ние използваме за откриване на остатъци по морското дъно. Той също така разполага с дистанционно управляеми подводни апарати. Именно с такъв апарат, който е доста голям и тежък, но той е предназначен за откриване и унищожаване на мини.

Но районът, който трябва да бъде обследван, е изключително голям. Само с нашите силите това би отнело в порядъка на половин месец, тъй като първо трябва да бъдат обследвани целите райони, да бъде направено картографиране на всичките обекти, които са открити. А впоследствие всеки един от тях трябва да бъде детайлно обследван с подводен апарат. Помощта на частния сектор и Института по океанология е много нужна, за да може първо да се съкратим времето на търсене“, добави контраадмиралът Михайлов.

„Следващият етап е това, което бъде намерено и класифицирано като предполагаем остатък от самолета, да бъде извадено. Дълбочината в района е между 65-75 метра. На тази дълбочина, за да бъде надеждно закрепено нещо, да може да бъде извадено с кран или други способи, трябва да слязат водолази“, каза той.

Контраадмиралът заяви, че фирмите, които са специализирани в подводна дейност, имат опита и оборудването, когато е необходимо. Михайлов добави, че в събота следобед ще са покрили първоначално определените райони за търсене.