На 22-годишна възраст Оскар Пиер, аерокосмически инженер по образование, стартира компания, която няма допирна точка с дипломата му, но се превръща в единствения испански еднорог. Днес тя е разпознаваема в цял свят. Кои са трудностите от създаването на Glovo до днес и кои са ценните, но скъпи уроци - това разкри Пиер като специален гост на форума Digital Trends 2022.

В началото на своето зараждане Glovo успява да привлече внушителните 450 млн. евро от инвеститори. Компанията има едно солидно преимущество, с което Оскар Пиер обяснява успеха й. Инвеститорите не са виждали друга като нея. Сега той смята, че бъдещето е в т.нар. dark shops.

Пиер стартира своята компания в Барселона със собствени средства и цел да революционизира начина, по който хората пазаруват. Не всичко по пътя му обаче върви по мед и масло.

Имахме 7 трудни години и много моменти, от които три, в които останахме почти без пари, спомня си Пиер. За него талантите са на първо място за успеха на едно начинание.
Когато започва, той е едва на 22 г. и няма идея как функционира бизнесът. Затова се фокусира върху талантите и ги оставя да работят. Той се известен с умението си да мотивира служителите да подобрят своето представяне.

В разговор с Александър Йорданов, генерален мениджър на Glovo България, Оскар Пиер посочи и някои от основните грешки през годините.

Когато видяхме как се развиваме в Барселона, Мадрид и Милано, това ни направи много амбициозни. Решихме да навлезем на още пазари и започнахме да го правим доста бързо. По-късно осъзнахме, че водим много битки и не можем да спечелим всичките от тях, сподели той.

Основателят на Glovo Оскар Пиер идва в София за Digital Trends 2022 Оскар Пиер се присъединява към още вдъхновяващи лектори от глобални компании

В Бразилия мислехме, че ще надвием местния конкурент. Девет месеца по-късно се оттеглихме. Това беше скъп урок, но много важен за бъдещото ни развитие, отбелязва Пиер. Затова той съветва да бъдете уверени, че фокусирате ресурсите си в страни, в които има реални условия да направите успешен бизнес.

В плановете на Glovo сега е да навлезе в седем африкански страни. Защо в тях? Защото предлагат отлични възможности. Във всеки град се яде, държи се и на комфорта. Ако се прицелите в Лондон и Париж, там конкуренцията е огромна. Не така стоят нещата в африканските страни. Затова работим там върху създаването на бизнес като в Барселона.

Според Пиер бързите доставки и удобството са две потребности, които са търсени във всички страни. Бъдещето е в dark shop и супер бързите доставки. Затова компанията инвестира в дигитализирането на малките и средните по големина магазини. За много от тях Glovo е първата среща с онлайн търговията. Те са важна част от концепцията на супер бързите доставки, за да може потребителите да пазаруват и да получават желаните стоки в рамките на до 30 минути. За целта компанията изгражда и складове с хиляди стоки.

Тук е едно от предимствата на компаниите за бърза доставка на храна пред Amazon.

Както казвам на екипа си, храната за нас е като книгите за Amazon. Освен нея обаче, има логистика, която трябва да бъде изпипана до най-малкия детайл, казва Оскар Пиер.

По думите му, Glovo, както и другите компании, които се развиват в посока супер бързи доставки, имат потенциала да станат по-големи от Amazon. Най-голямата компания в света по оборот в онлайн търговията изгражда складовете си извън градовете и това е фактор при срока за доставка.

Ние можем да имаме складове в градовете и да работим с всички магазини - малки, големи и известни вериги, което ни прави много по-бързи, категоричен е испанецът. Освен това хората винаги имат нужда от храна и ядат много по-често.