Приходите, които имаме от толсистемата от 1 март, са в порядък, който не ни дава увереност, че с тях можем да рехабилитираме достатъчно пътища в България и да изграждаме нови.

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в интервю за Нова ТВ. Тя се включи в разговора от базата, от която ще започнат реалните строителни работи по трасето на пътя Мездра – Ботевград. Аврамова напомни, че в бюджета за тази година са заложени 450 млн. лв. постъпления от толтакси от тежкотоварния трафик. Имаше уговорка с бранша да се направи анализ на приходите в периода от 1 март, когато стартира системата, до 1 юни.

Проблемът с епидемията от коронавирус ни попречи да имаме адекватни данни, които да анализираме, тъй като от 13 март имаше ограничения в придвижването по пътните артерии, допълни тя. Аврамова коментира, че като проблем е констатиран обхватът на тола и предстои да бъде иницииран разговор с бранша. Към момента тежкотоварният трафик плаща такса за преминаване по автомагистралите и по първокласни пътища. Има области, в които няма нито един път, който да е включен в обхвата на системата, и това означава, че всички пътища са безплатни за него, което се отразява много съществено на приходите от тол системата.

Има пътища, като Прохода на Републиката, който е второкласен и е безплатен, а там преминава и транзитен трафик. Оказва се, че се плаща по-малко от винетна такса, ако се премине вертикално през територията на България. Министър Аврамова посочи, че голяма част от второкласните пътища са основни пътни артерии, по които се придвижва трафикът, а те са извадени от обхвата на тол системата по настояване на транспортния бранш. Затова ще бъде предложено основни пътни артерии да бъдат включени в обхвата на тол системата и да се плаща за преминаване и по тях. Регионалният министър отбеляза, че всички искат да пътуват по добри пътища, а за това е необходим ресурс.

В отговор на въпрос за ремонтите по пътищата през туристическия сезон Петя Аврамова коментира, че в участъка от 13-и до 20-и км на магистрала „Тракия“ се работи усилено, за да може до 30 юни работата по горното строене на съоръженията да приключи и трафикът там да бъде освободен.

Вече са прокопани 800 м от най-дългия тунел у нас (снимки)Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски инспектираха днес работата по тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ – най-дългият пътен тунел, изграждан досега в България

Няма да бъдат прекъснати строителните дейности в отсечката от 19-и до 37-и км на магистрала “Хемус” и ще има известни затруднения в пътуването. Петя Аврамова призова за разбиране, защото ремонтът на големите съоръжения се прави с цел безопасност.

Продължава ремонтът на тунел „Витиня“, при чието обследване бяха открити сериозни конструктивни проблеми, които трябва да бъдат отстранени. В момента се извършва укрепване. Изпълнителите са се ангажирали цялостният ремонт да приключи до края на годината.

Имаме програма и план, който финансираме. Продължаваме ремонтните дейности на всички тунели, които са строени преди години, каза още Аврамова.

Министърът отбеляза, че ако други сектори на икономиката са прекъснали или имали затруднения, строителството е в пълна мобилизация и се работи усилено по изграждането на новите участъци на АМ „Хемус“, тунел „Железница“ на АМ „Струма“ и АМ „Европа“. Мобилизирани са и МРРБ и АПИ, които администрират тези дейности.