От днес започва ремонтът на тръбата за Варна на тунел „Ечемишка“ на автомагистрала „Хемус“. До приключване на строителните работи, което се очаква да бъде до края на декември, трафикът ще се осъществява двупосочно в тръбата за София.

Ремонтните дейности включват възстановяване и усилване на тунелната облицовка, хидроизалация, обновяване на пътната настилка, на електрическата и вентилационната инсталация, системи за видеонаблюдение и пожароизвестяване и т. н.

Тунел „Ечемишка“ е с дължина 775 м. В експлоатация е от 1984 г. и досега нe е ремонтиран. Преди две години са били подновени единствено осветителните тела, подчертава агенция "Пътна инфраструктура".

Ремонтните дейности ще бъдат изпълнени от „Автомагистрали“ ЕАД по договора за текущо поддържане на автомагистралния участък.

В момента на АМ „Хемус“ се ремонтира тунел „Витиня“, виадукт „Елешница“ и участъкът при 41-ви километър - между тунелите „Ечемишка“ и „Топли дол“.

Вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството провери как вървят строителните работи на Витиня и заяви, че "дясната тръба на тунела, в посока Варна, е в много лошо състояние и се нуждае от по-сериозни ремонтни дейности, каквито не предполагахме преди да започнем реална работа на терен."

Министърът подчерта, че извършените до момента работи са разкрили изключително тежкото състояние на тръбата, която е на повече от 32 години.

„Последно ремонт е правен преди 27 години, но и тогава не е видяно, че облицовките, например, са без арматура“, посочи министър Павлова. По думите й строителството не отговаря на съвременните норми и наредби за безопасност, заради което се налага по-големи като обем ремонтни дейности.

Необходимо е да се направят по-сериозни изолации, допълнителни облицовки и допълнително отводняване, за да се предотвратят течовете, както и ремонт на осветлението, вентилацията и др. „Във връзка с очерталия се по-голям обем съпътстващи дейности ще бъде необходим по-дълъг срок от първоначално предвидения, за да се извършат“, посочи регионалният министър.

Тя изрази надежда ремонтът да бъде изцяло завършен през пролетта на 2017 година, ако се направят всички съпътстващи дейности, които са свързани и с допълнително финансиране, което по индикативни предварителни прогнози е между 4 и 6 млн. лв.

„Направим ли го, можем да сме спокойни, че сме направили всичко необходимо за безопасното пътуване по АМ „Хемус“– двата тунела на Витиня и Ечемишка, виадуктите на Елешница, които завършваме. С това критичната инфраструктура, която беше в най-тежко състояние, ще бъде изцяло завършена и ще отговаря на нормите за безопасност, към които се стремим“, категорична бе министър Павлова.

Като приоритет за следващата година министърът посочи ремонтът на т.нар. железни съоръжения на северната магистрала при км 35 и голямото съоръжение при село Потоп, с което изцяло ще се обновят проблемите места по направлението от София от Ябланица.

Алтернативният маршрут за пътуване по време на ремонтните работи на тунел „Витиня“ от София за Ботевград е път I-1 - от 215-ти км до км 209+500 и обратно. Връзката на АМ „Хемус“ с първокласния път за пътуващите към Ботевград е при пътния възел при 30-ти км на автомагистралата (Витинска река), а за идващите от Ботевград при 36-и километър на АМ „Хемус“.

Този маршрут е с 2 километра по-дълъг и с около 7-10 минути по-бавен. Той обаче може да се окаже и по-бързq като се спестят престоя на опашката пред тунела и газовете вътре, ако го използват. Сравнение: – по АМ „Хемус“ са 22 километра, минават се за около 17 минути. Алтернативното трасе – 22 километра, за около 24 минути.