Българският предприемач определя като решаващи за своето развитие съчетанието от няколко метода: образованието и опита (52%), самообучението (39%) и посещенията в чужбина и пренасянето на най-добрия опит от там (30%)*.

Българският бизнес се информира за новостите в своята сфера предимно чрез четене на специализирани книги (67%), общуване с колеги, приятели и познати (39%) и чрез медиите (35%).

От медиите родните бизнесмени предпочитат Интернет (76%), преса (43%) и телевизия (26%), като от от телевизията се следят предимно новините и научно-популярните програми на чуждите канали.

Това показват данните от неформалното проучване, проведено през май и юни 2008 г. от специализираното дружество за бизнес-ипотечни кредити Кредитекс сред собственици на малък и среден бизнес в София (54%) и страната (46%).

В проучването са участвали близо 50 предприемачи с опит от 3 до 10 години в услугите (43%), търговията (41%) и производството (16%) и с персонал-минимум 10 души. Всички анкетирани са теглили или планират да теглят бизнес кредит. „От какво се учи българският предприемач?” е първата по рода си инициатива.

„В практиката си непрекъснато виждаме как добре обмисленото и навременно финансиране помага на един предприемач да расте. Искахме обаче да разберем и кое друго му помага да движи напред бизнеса си и да развива себе си и служителите във фирмата си.

Отговорите в рамките на нашата инициатива са интересни и полезни, защото показват какво на практика се случва сред бизнес хората”, споделят от Кредитекс.

Българският предприемач отделя най-малко 3 часа на седмица за четене и развива уменията си най-много чрез четене на съвременни бизнес книги (39%), четене на нормативни документи и специализирана литература (39%) и посещения на различни семинари (28%).

Той инвестира в подготовката си като мениджър като посещава най-вече курсове по специалността (71%), курсове по мениджмънт (36%), курсове по езикови умения (18%). За най-полезни книги са посочени тези по маркетинг, продажби, реклама (50%), мениджмънт и човешки ресурси (48%), макро и микро икономика (20%). Някои определят като полезни за бизнеса и книгите по история и психология.

Българският предприемач чете в свободното си време както класическа (Илф и Петров, Пастернак), така и съвременна художествена литература (Халед Хюсейни). Той препоръчва на своите служители както класически автори в маркетинга и мениджмънта като Питър Дракър, Филип Котлър и Джак Траут, така и съвременни автори с готови “рецепти” от типа на “Стоте най-велики продажби” и “Как да си свършим работата отлично и да се приберем вкъщи навреме”.

Предприемачите споделят, че нямат толкова време за четене, колкото биха искали, но въпреки това, съзнават значението на специализираната литература за тяхното развитие. Някои от тях се информират за новостите в своята сфера на дейност и от чуждестранните периодични издания, и то от най-добрите им образци като The Economist и Harvard Business Review.

Общо 417 хил. от общо 3.3 милиона заети са предприемачите за последното тримесечие на 2007 г. според Националния статистически институт. Над 70% от всички работещи са в частния сектор. Средно по 110 хил. нови фирми се регистрират годишно според Агенцията по вписванията.

* Участвалите в проучването са дали повече от 1 отговор