Как възможността да работим отвсякъде става катализатор на промени в държавните политики и установени работни практики, размествайки пластовете в световен мащаб?

Как България може да стане една от най-атрактивните дестинации по света за дигиталните номади? Какви промени настъпват в мозъка ни, когато често сменяме средата, в която работим?

Как това променя продуктивността ни и ни помага да станем по-гъвкави и креативни? Дали опцията за отдалечена работа е една от новите топ-придобивки за привличане/задържане на таланти?

Това са малка част от темите на първата конференция в България, посветена на дигиталното номадство и предизвикателствата пред всички, които работят дистанционно: Grow Remotes Summit. Конференцията е на 22-23 април 2021 г., като кани интересни и изявени български и международни участници.

COVID пандемията провокира редица промени в световен мащаб и една от тях е ускоряването на тенденцията да работим дистанционно. Дигиталните номади (в разширения си вариант – хората, които работят отвсякъде и имат възможност да практикуват своята професия, докато пътуват), вече наброяват десетки милиони души по света, като цифрата се увеличава със стремителни темпове, особено през изминалата една година.

Само за този период броят на хората, които работят отвсякъде, е нараснал с близо 50%, а прогнозите са броят на дигиталните номади да достигне до 1 млрд. души до 2035 г. Резултатите от тази тенденция не закъсняват: променят се не само възприятията ни за работа, но също така цели индустрии, като туризъм, образование, пазар на труда, сектори - като финанси, недвижими имоти, култура и изкуство.

„Имахме година, която съвсем категорично ни доказа как адаптивността, способността да поставяме приоритетите си и да се държим ментално здрави са ключови – както за хората, така и за организациите. Някои компании реагираха бързо и настроиха цялата си корпоративна култура към дистанционна работа и никога повече няма да върнат целия си екип в офиса.

Много служители преосмислиха приоритетите си и намериха подходящи кътчета за отдалечена работа – близо до природата или на морето“, споделя Милена Хаджииванова, създател на общността growRemotes в България и организатор на growRemotes Summit.

Тя прогнозира, че хората, които имат възможност да работят отдалечено, все по-често се замислят и за по-отдалечени дестинации, които да тестват за кратко време – стига да предлагат необходимите условия за работа отвсякъде.

Преките наблюдения на Милена Хаджииванова, която също е психолог и коуч, показват как смяната на работното място – макар и за кратко, може да бъде извор на нови знания и умения, повишаване на продуктивността, а също така и отлична възможност да излезем от класическия тим-билдинг, който според нея вече не дава същите резултати както преди. И не на последно място, тази промяна е допълнителен инструмент за стимулиране на креативността и мотивацията на екипите.

Нарастването на популярността на работата отвсякъде води до други важни промени – от работодателски практики, до нови държавни политики. Някои държави са предприели съвсем целенсочени действия, които положително влияят върху икономиката и туризма.

Част от тях са ускоряване на дигитализацията на цялата администрация, обособяване на селища за дигитални номади, новопоявяващи се коуъркинг и ко-ливинг пространства и развиване на туризма в благодатни райони за работа от разстояние.

Според международно проучване, което класифицира държавите според ‘Digital nomad index’, България се класира на 62-ро място. Оказва се, че стабилната и бърза интернет връзка, както и сравнително евтиният начин на живот, не са достатъчни предпоставки, за да бъдеш в челната класация.

Щастието на нацията, наличието на разнообразни етноси и склонността на работодателите в съответната държава да наемат служители, които да работят от разстояние, са съшо важни за формирането на висок ‘Digital nomad’ индекс.

„Това е една от темите, които ще засегнем на growRemotes Summit – какво можем да направим като държава, бизнес и общество, за да превърнем България в топ дестинация за хора, които работят отвсякъде. Необходими са целенасочени усилия, които да ни доближат до позициите на държави, като Румъния, Естония, Чехия и Словения“, споделя още Милена.

Конференцията, на която Profit.bg е медиен партньор, е безплатна за всички участници, но със задължителна регистрация. Можете да видите програмата тук, а да се регистрирате – тук.