Три са най-активните сектори за инвестиране в България - машиностроенето, в частност автомобилостроене, сектора на аутсорсинга на бизнес процеси и не на последно място по важност - IT сектора. През последната година и половина се радваме на засилен интерес от страна на чуждестранни инвеститори.

Определено производствени мощности от Западна Европа се насочват към Централна и Източна Европа. За съжаление, ние не сме сами - наши преки конкуренти са Чехия, Словения, Румъния, Сърбия и Македония. Това заяви Петър Пенчев, директор на Дирекция "Маркетинг и инвестиционно обслужване" в Българската агенция за инвестиции, по време на форума "Шумът на парите".

През последните години страната ни се рекламира като Швейцария на Балканите. Като предимства се изтъкват 10-те процента данъчна ставка, нормативната рамка, даването на регионална помощ при определени прагове на инвестиции и др.

„Като член на ЕК не можем да предлагаме значителни мерки за насърчаване на нови бизнеси, отбеляза Пенчев, отчитайки, че държави като Сърбия и Македония, напротив, не са ангажирани с ограничения и могат да дават, каквото искат.

Един от проблемите, с които се сблъскват инвеститорите от чужбина и у нас, са административните срокове. По думите на директора на дирекция "Маркетинг и инвестиционно обслужване" се полагат усилия за подобряване на административните сокове и спазването им. Ако това бъде подобрено, 80% от проблемите, с които се сблъскват инвеститорите, ще бъдат неутрализирани.

Това е една от най-популярните ни насърчителни мерки за подобряване на бизнес средата, каза Пенчев.
Колкото до плюсовете на България пред конкурентите, инвеститорите се привличат от наличието на ценен човешки капитал.

Вярвам в това нещо, защото над 45% от българите говорят поне още един чужд език. Не са малко онези, които говорят по 2-3 чужди езика. Това означава по-добри условия за комуникация. Имаме, въпреки многото критики, добро образование в сравнение с конкурентите. Около 60 % от население е със завършено висше образование, заяви още Петър Пенчев.

По думите му един българин може да свърши работата на един западноевропеец за 2/3 по-малко пари и със същото или по-добро качество. Това привлича инвеститорите, но е и монета с две лица.

Един от проблемите, които инвеститорите споделят, е липсата на т.нар. средни мениджъри. Според Пенчев разрешаването на този проблем е въпрос на време. Недостигът се обяснява с навлизането у нас на бизнеси, които до преди това не са развивани.

Форумът Шумът на парите се провежда със съдействието на основните ни партньори Коника Минолта и Уникредит Булбанк, както и партньорите Алкомет, Девня Цимент, Адмирал Маркетс, Garitage Investment Management, Капман Холдинг, Qatar Airways, MBL|CBRE, Провидънт Файненшъл, Residential Park Sofia, ЗАД България и Сирма груп Холдинг.

Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.

Форумът се провежда с медийната подкрепа на сп. Мениджър, Агенция Фокус, Novini.bg, Fakti.bg, Offnews, Imot.bg, Kaldata, сп. Икономика, Seenews, economic.bg, в. Сега и Enterprise Europe Network.