Паветата на „Дондуков“ близо 20% по-скъпи от асфалта

633
Паветата на „Дондуков“ близо 20% по-скъпи от асфалта

© Pixabay

Паветата по столичния булевард „Дондуков“ излизат между 10 и 20% по-скъпо от полагането на асфалт, сочи проверка на „Монитор“. Цялостната реконструкция трябва да приключи в края на месеца, като ще струва 7.7 млн. лв.

Независимо обаче дали ще бъде излят асфалт или положени павета, цената няма да се промени, защото по договор казусът влиза в клауза „непредвидими разходи“.

Сагата с настилката на булеварда започна още преди да тръгнат ремонните. До момента от Столичната община се съобразиха с всички становища на експертния съвет на Министерството на културата, по чието настояване паветата се запазиха в участъка между ларгото и ул. „Раковски“.

След като приключи ремонтът там и започна работата в отсечката от „Раковски“ до бул. „Васил Левски“, кметът на София поиска там да бъде положен само асфалт.

Йорданка Фандъкова се аргументира, че в участъка автомобилното движение е интензивно и при изпълнение на асфалтова настилка ще се понижи както шумът, така и запрашването. От културното ведомство обаче смятат, че трябва да запазят характерния паваж в историческия център.

От „Московска“ 33 са на мнение, че отсечката от „Раковски“ до „Васил Левски“ е отдалечена от традиционните исторически туристически маршрути в центъра на града.

В четвъртък отново ще има комисия в културното министерство, където ще бистрят за пореден път казуса. Не се ли вземе решение обаче, крайният срок за приключване на ремонта остава под въпрос. Въпреки че няма решение, Фандъкова обясни, че за момента ремонтите няма да бъдат спирани защото са в подготвителен етап. 

В последната неремонтирана отсечка на столичния бул. „Дондуков“ все още се работи по подземната инфраструктура.

Според проф. Петър Стефанов от катедра „Пътища“ в УАСГ, няма голяма разлика в разходите за поддръжка на настилка от павета и асфалт. „Павета се ремонтират доста по-лесно, но имат доста недостатъци. Движението на автомобилите по тях предизвиква по-голям шум. При по-тежък трафик настилката от павета лесно се деформира, появяват се коловози, което налага по-чести ремонти. Този тип настилка вече не е масова и се предпочита повече като декоративни елементи или за пешеходните зони в големите градове.

По булеварди с натоварено движение не може да се разчита на тях и за това се предпочита асфалт“, обясни той и добави, че голям проблем при паветата е и голямата запрашеност, заради пясъка, който е в основата им и във фугите между отделните каменни блокчета. По думите му в Западна Европа паветата се използват и за кръгови кръстовища.

Междувременно зам.-кметът на София по „Инвестиции и строителство” Ирина Савина, която заедно с градоначалника Йорданка Фандъкова провери изпълнението на проекта за канализацията в квартал „Бенковски“ за 1.7 млн. лв., обяви, че до 2025 г. са нужни 2 млрд. лв. за изграждане на канализация в цялата столица.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Kiko
# 0
09:10 | 4 October 2017
Но, ако са сложени добре, ще изкарат 5 пъти по-дълго без ремонт. На някои места в София (около 18-та гимназия, Шейново и други) има настилка от комбинация от павета с битум. Там където някой не е копал са здрави и не е мръднало. Това е настилка на 80 години. Така че не е важно колко е скъпо сега, а в перспектива.
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg