Ръст от приблизително 12% е отбелязал пазарът на лекарства без предписание през изминалата година. Така общите продажби в сектора надхвърлят 180 млн. лв., показва годишното проучване на Euromonitor International.

Според доклада на компанията основните групи продукти, които са движели тази индустрия са аналгетици, противогрипни таблетки и прахове и витамини и хранителни добавки. Отбелязаният ръст е впечатляващ, като се има предвид високата база от последните няколко години. Най-голям ръст отбелязват продуктите за отказване от пушене – хапчетата и лепенките са постигнали увеличение от почти 40% спрямо 2005 г., но като цяло продажбите им остават незначително малки.

Повишеният интерес към този вид лекарства без предписаниe се дължи най-много на факта, че хората се ориентират към по-здравословен начин на живот, но положително влияние оказват и все по-големите забрани за пушене на обществени места, както и покачващите се цени на цигарите.

Софарма АД и Медика АД са сред малкото местни компании, които заемат ключови места на пазара – двете компании са съответно на второ и седемнадесето място по стойност на продажбите през 2006 г. Делът на най-мощната българска компания, Софарма АД, е намалял с приблизително 3% през последните няколко години, главно за сметка на лидера Актавис ЕАД, който се очаква да набира все по-голяма преднина пред конкурентите си, заради богатата гама от лекарства без рецепта, подкрепени със рекламни и промоционални кампании.

За разлика от Актавис ЕАД, Софарма АД разчита главно на традиционната популярност на продукти като Аналгин и Алергозан например, които са добре известни на потребителите.

По-младите хора обаче се ориентират по рекламите и препоръки на фармацевти и лекари, които работят с марки на известни международни компании като UPSA, Boehringer Ingelheim, GlaxoSmithKline и т. н.