Кризата повишава чувствителността на потребителите не само към цената, но и към допълнителната стойност на продуктите, коментират експерти в областта на пазара на електрониката.

През 2011 година търсенето на енергоспестяващи технологии ще има съществен ръст, а през последната година и сред българските потребители се наблюдава тенденция на засилено търсене на т.н. зелени продукти, анализират специалистите.

Управляващият директор на чужда компания за електроника в България Иван Иванов смята, че цените на смартфоните през следващата година ще падат. Според него такава тенденция ще има и за телевизорите с плазмени екрани и 3D устройствата. Пазарът на електрони устройства за изминалите 12 месеца у нас се изчислява на около 1.2 млрд. лв. и бележи ръст от 10 процента спрямо 2009 година изчисляват от фирмата.

Пазарът отчита значителен подем през второто полугодие, което компенсира отрицателните резултати през първите шест месеца. Въпреки това в някои сегменти като продажби на бяла техника например има спад. Той обаче се балансира от сериозния ръст от 20 на сто при телевизорите, чиито продажби са основен двигател за развитието на бизнеса с електроника у нас. Влияние оказва и засиленото търсене на мобилни телефони и особено увеличените продажби в сегмента на смарт телефоните, коментира експертът.

Анализът на компанията показва още, че българските потребители вече се ориентират и към по-големи телевизори. Въпреки че 32-инчовите все още са най-търсените при LCD моделите, има категорична тенденция за засилване на търсенето на 37-инчови и 42-инчови, коментират специалистите. При плазмите доминират 42-инчовите продукти. По наблюдения на експертите кризата повишава чувствителността на потребителите не само по отношение на цената, но и към допълнителната стойност на продуктите като следпродажбеното обслужване, удължен гаранционен срок и допълнителни услуги. Отчита се през последната година увеличение на търсенето на по-качествените и енергоспестяващи LED LCD телевизори.

Анализ на компанията показва, че ръстът на цените на електрониката у нас за 2010 година е под 10 на сто и се дължи основно на валутни колебания. През 2011 година експертите не очакват съществена промяна на цените на техниката. Около 90 на сто от компонентите в електрониката се правят в Азия, където фирмите работят с долари и от цената на "зелената валута" ще зависи и пазарната стойност на продуктите.

И тази година се очаква раздвижване на пазара на електроника у нас преди Коледните празници, като продажбите ще надминат нивата за 2009 година, твърдят специалистите. Този декември потребителите у нас може да изхарчат за техника близо 200 млн. лв. Хората обаче вече не са склонни на т.нар. импулсивни покупки, а търсят изгодни предложения за уреди, които са планирали да закупят. Конкуренцията съответно също е много по-засилена, като производителите разчитат все повече на "пакетни" предложения като например телевизор с камера или телевизор с Blu-ray плейър. Прогнозите за пазара на електроника в България през 2011 година са за допълнително съживяване и среден ръст от около 15 на сто, анализират експертите.

Източник: БТА