406 млн. литра са реализирани на пазара на безалкохолни напитки, сочи анализ на данните за потреблението през второто тримесечие на годината на Българската асоциация на производителите на безалкохолни напитки.

Това е с 5% по-малко в сравнение със същия период на 2010 година, когато на пазара са били реализирани 427 млн. литра.

По много показатели се повтарят резултатите от предходната година и по отношение на първото полугодие. Потреблението в периода януари-юни 2011 година е в размер на 678 млн. литра, което е с близо 34 млн. литра по-малко от същия период на предходната година, когато данните сочат нива от 712 млн. литра.

При бутилираните води потреблението за първите шест месеца на 2011 г. е с 5% или с 18 млн. литра под постижението през миналата година. Намаляло е потреблението във всички групи бутилирани води - при натуралните минерални води с 5%, при газираните води с 8%, при водите в 19.5 л. галони със 7%.

Българският потребител е консумирал с 4% или 13 млн. литра по-малко газирани напитки през януари-юни 2011 г. в сравнение със същия период на 2010 г. Запазва се съотношението между основните две групи - бутилираните води и газираните напитки - 44:37%.

При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е намаляло общо с 3%, като при разтворимите прахообразни напитки се отчита ръст от 5%.

Най-засегнато от неблагоприятните икономически тенденции е потреблението на натурални плодови сокове и нектари. За първите шест месеца на 2011 г. са реализирани 18 млн. литра от тази група напитки, което е с 8% или с близо 3 млн. литра по-малко от предходната година.

Групата "студен чай", при която се отчитаха значителни темпове на растеж в последните две години, бележи ръст от 2% през първите шест месеца на годината.

С 2% е намаляло потреблението на напитки от групата "енергийни и спортни" за същия период.

Анализът на консумацията на безалкохолни напитки през първите шест месеца на 2011 г. показва, че нестабилната ситуация в резултат на икономическата криза продължава да оказва негативно влияние по посока свиване на потреблението.

Прогнозите сочат, че в края на годината спадът може да бъде сведен до 4%, а потреблението на глава от населението да се върне на ниво от 210 литра.Въпреки това българският потребител остава сред първите десет в рамките на ЕС.