Пивоварната индустрия със 161 млн. евро добавена стойност

779
Пивоварната индустрия със 161 млн. евро добавена стойност

Добавената стойност на родната пивоварна индустрия възлиза на близо 161 млн. евро от БВП на страната. Това сочи изследване на Ernst & Young, проведено за 2008 г., в общо 31 страни по поръчка на европейската организация „Пивоварите на Европа".

Според направения анализ биреният бранш е един от водещите в сектора на бързооборотните стоки в Европа. За изминалата 2008 г. добавената стойност, която европейските пивоварни индустрии са реализирали, възлиза на 59 млрд. евро. 57 млрд. евро пък е общата стойност на постъпленията, които секторът е генерирал към националните правителства в разглежданите 31 страни.

В България пивоварната индустрия е наляла близо 190 млн. евро в държавния бюджет, като от тях 96 млн. евро е стойността на събраното ДДС, 43 млн. евро - на платения акциз и 51 млн. евро - на осигуровките и персоналните данъци. На Балканите тези показатели са най-високи в Турция, където приходите към националния бюджет достигат 1 084 млн. евро, а добавената стойност на бранша възлиза на 1.5 млрд. евро.

Голям е приносът на индустрията и в социален план - пивоварният бранш в Европа осигурява общо 2.5 млн. работни места, свързани пряко и косвено с производството и продажбата на бира. От тях 6% или 150 600, е броят на пряко заетите в бранша. У нас, към декември 2008 г., близо 2 600 души са пряко заетите в пивоварния сектор, докато към настоящия момент заетостта в производството на пиво и малц е 3 077 човека. За изминалата година България и Турция делят второто място по пряка заетост на Балканите. Първа се нарежда Румъния с общо 10 300 директни работни места, а в Гърция техният брой е общо 1809.

През изминалата година пивоварните компании на стария континент са произвели 427 млн хектолитра бира, като от тях са продадени близо 394 милиона. Това превръща Европа в най-важния и основен производител на бира в света, следвана от Япония и САЩ.

На Балканите България заема трето място по показателите производство и консумация на бира. Първа е Румъния с близо 19 млн. произведени и 20 млн. изпити хектолитра. На второ място се нарежда Турция с 9 млн. производство и 8 млн. консумация. След нея е България с 5 360 000 произведени и 5 373 298 продадени хектолитра, а най-малко производството и консумацията на бира са в Гърция със съответно 4 500 000 и 4 600 000 хектолитра пиво.

Важно място в приоритетите на европейската пивоварна индустрия заемат и отговорният маркетинг и реклама. Според доклад на здравния департамент на Европейската комисия, националните пивоварни асоциации са реализирали 43 от общо 101 инициативи под шапката на Европейския форум за алкохол и здраве. В рамките на форума България е представена единствено от Съюза на пивоварите. Това отрежда на пивоварната индустрия водеща роля в борбата срещу злоупотребата с алкохол и прокламирането на умерена и разумна консумация.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg