България не е само магистрали. Преди време показахме една много притеснителна графика. Според нея - състоянието на първи, втори и трети клас пътища, тематично се влошава от 1984 насам. Това каза на пресконференция в Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.

Има отсечки, които не са ремонтирани много отдавна, каза министърът. Например отсечката Батак - Доспат не е ремонтирана от 1971 г. насам. Според графиката 35-36 % от пътищата от националната мрежа са в лошо състояние, 25-26 % са в средно състояние, а 42 % - са в добро състояние, каза министърът.

По думите му в годините назад са се давали „обидно ниски" суми за ремонт на пътищата у нас.

Плевнелиев каза, че АПИ е подготвила по различните програми и ще стартира в следващите месеци мащабна програма за ремонт на пътната мрежа. Става дума за 76 проекта, които вървят в момента, паралелно за 3100 км от националната пътна мрежа, каза той.

В предишните години през 2007 г. са били ремонтирани 770 км, през 2008 г. - 770 км, през 2009 г. - 555 км, през 2010 г. - 500 км, а през 2011 - 3100 км.

Това е шест пъти повече, според министъра. „Тези 3100 км са 76 проекта и всеки един от тях е в ход", каза Росен Плевнелиев.

ОПРР беше отворена форсирана и първият етап от 15 отсечки е на последен етап на изпълнение. Върви и втори етап. Икономията от провеждането на етапите е 192 млн. лв., с което ще се започнат 22 нови пътни отсечки. „В момента ремонтираме шест пъти повече пътища", каза министърът.

Надяваме се на едно скокообразно увеличение на инвестициите в ремонт и рехабилитация на пътната мрежа у нас.

171 млн. лв. са използвани през 2001 г. за ремонт на пътища, през 2002 г. - 102 млн. лв. през 2003 и през 2004 г. са дадени съответно - 64 млн. и 55 млн. лв., 79 млн. лв. са дадени през 2007 г. От 200 млн. лв. инвестициите за ремонт през 2010 г., през 2011 г. те са 550 млн. лв., което е три и половина повече.

„Ако вземем и новото строителство, пътната агенция би трябвало тази година да похарчи за пътищата на България 1.1 млрд. лв., докато в максималната си програма тя е имала за инвестиции, извън тези за текущ ремонт, между 200 до 350 млн. лв. от 2001 до 2009 г.", каза той.

Източник: Фокус