По-високи тарифи на таксиметровите услуги и по-добри условия от фирмите превозвачи за шофьорите от бранша поискаха от Асоциацията на таксиметровите синдикати в България (АТСБ).

Предложенията са за първоначална такса на превоз и такса за повикване по 1.50 лева, за дневна тарифа - 1.20 лева за километър, нощна - 1.32 лева за километър и за престой - 0.50 лева на минута, съобщи на пресконференция в БТА председателят на асоциацията Стефан Боснов.

Цената на километър пробег трябва да бъде минимум един лев за страната, посочи той. Боснов обясни, че една от причините за увеличението е постановление на Министерския съвет от 11 септември 2006 г., което трябва да влезе в сила през март 2009 г. и според което работното време на водачите на таксита трябва да бъде 6 часа, без включени почивки.

Според Боснов, при такова работно време и сегашните тарифи, шофьорите няма да могат да покриват дневната и лизинговата си вноска. Това намалено работно време същевременно ще гарантира сигурността на превоза и физическата устойчивост на водачите, коментира Боснов.

По думите му, трябва да бъдат подобрени условията на труд от фирмите превозвачи. Те не сключват трудови договори с шофьорите, а лизингови, заяви Боснов. Той допълни, че фирмите не се интересуват от доходите на водачите, а от това дали си плащат редовно лизинговата вноска. Ако не платят вноската, шофьорите подлежат на санкция, добави той.

По думите му, едва ли има таксиметров шофьор, който си плаща данъците и това също е една от причините за увеличение на тарифите, което да доведе до по-високи приходи и възможност за плащане на данъчните задължения.

Според разчетите на асоциацията, минималната национална тарифа за 1 километър трябва да бъде 50 процента от цената на литър бензин А98, плюс увеличение до 15 процента, според обема на багажното отделение на автомобила. Предвижда се двойна тарифа през националните празници, както и еднократна такса за багаж от 1 лев, когато багажът е в багажника.

Еднократна такса "амортизация" също от 1 лев при повече от един клиент, е включена в исканията на АТСБ. От организацията настояват и за синхронизиране с европейската практика - приблизително по 3 таксита на 1000 жители за община.