Най-малко 60 на сто от действащите асансьори в България, произведени преди 2005 г., не са безопасни. Това е оценката на експерти от бранша.

Старите асансьори в жилищните сгради често се развалят и са предпоставка за инциденти.

В Търговище например, по-голямата част от асансьорите са над 20-годишни и фирмите, които ги поддържат, всеки ден са на аварии.

Въпреки знака за ограничение на броя пътници в асансьорите, машините редовно се претоварват. А после следват опасни аварии.

"Повечето случаи на пострадали са от това, че вратите не се затварят. Често кабината не е на етажа, а вратата се отваря и има риск човек да падне в шахтата", заяви Добромир Драгнев - младши инспектор "Инспекция за държавен технически надзор".

Колкото и да е страшно обаче хората по високите етажи не могат без асансьор.

"Много често се разваля асансьорът. Два пъти останах и вече край - нито се возя, нито плащам", сподели Лиляна Йорданова.

"Скърца, друса дори. В такъв случай звъня на близки, познати, които, евентуално от другата страна на вратата, могат да направят нещо, така че да я отворят и да изляза", заяви Елица Михайлова.

В повечето жилищни сгради асансьорите не само, че са стари, но и лошо поддържани.

"Механичните части по-рядко дефектират. Проблемите са в електрическите табла, тъй като те са стари, контакторни релета, а новите табла са с електронно управление, но те са много скъпи", коментира още Драгнев.

Когато стане дума за събиране на пари в жилищен блок, в който живеят повече от 200 човека, те не могат да се споразумеят да сменят дори една крушка на етажа. Специалисти обаче предупреждават, че опитите с подръчни средства да се оправи асансьорът носят риск от инциденти.

Източник: bTV