Потребителски организации алармират за случаи, при които, за да привлекат клиенти, търговците използват трикове извън закона.

Нередно от страна на продавача е да се твърди, че дадени оферти се предлагат само за ограничено време или да се обещава награда, която никога не се получава. Някои търговци спекулират с правата на потребителя, като ги представят като "специална оферта", посочват от потребителските организации.

Изключително важно за потребителя е да знае, че крайната цена, която заплаща, трябва да е ясно посочена и да съдържа ДДС, както и други данъци и задължителни такси. При намаления старата и новата цена трябва да са ясно обявени, отбелязват специалистите. Има и изключения - правилата за обявяване на цени не важат за антики, предмети на изкуството и търгове.

Много често обаче с примамливи оферти за големи намаления, потребителят се оказва излъган, обясниха от "Активни потребители"

Един от случаите, за които организацията е получила сигнал, засяга нелоялно обявяване на 50-процентно намаление на магазин за обувки. Оказало се, че ниската цена е само за обувките 46 номер. Според правилниците всяко намаление трябва да изброява продуктите и периода, за които се отнася.

Освен това старата цена трябва да е била валидна поне един месец преди началото на разпродажбата, която според закона трябва да продължи повече от един ден и по-малко от един месец, обясняват експертите.

Ако етикетът е с неясна цена, търговецът може да бъде глобен до 3 000 лева, припомнят от "Активни потребители".

От неправителствената организация разказват за непозволена агитация и като пример посочват случай със скъп шампоан за коса. На етикета пише, че блясъкът на косата се възвръща до четири седмици. Това обаче не става. Клиентът се оплакал в магазина, откъдето го насочили към производителя, който не отговорил.

Всяко действие от страна на търговец, свързано с реклама, промоция или продажба на стоки или услуги е търговска практика, припомнят потребителски организации. Най-общо казано, търговците трябва да действат честно и добросъвестно, когато се опитват да продадат нещо, и не трябва да влияят по начин, който би навредил на икономическите интереси на клиента, отбелязват те.

Законодателството не позволява на търговците да подвеждат с невярна или непълна информация клиентите си. Като нелоялни се определят заблуждаващите и агресивните търговски практики, при които търговецът дава невярна или непълна информация или пропуска важна информация, от която потребителят се нуждае, за да направи информиран избор, отбелязват експертите.

Източник: БТА