Продължава да расте потреблението на безалкохолни напитки в България, съобщават от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

За 9-те месеца на 2008 г. то е нараснало с 11%. Консумирани са напитки в размер на 1358 млн. литра, което е с 140 млн. литра повече от същия период на 2007 г.

Консумацията на бутилирани води се е повишила с 10% и е нараснала с близо 56 млн. литра. При натуралните минерални води увеличението е с 9%, а на водите, предлагани в обществения сектор в галони, 19.4 литра с 11%. За 9-те месеца българският потребител е изпил общо 587 млн. литра бутилирани води.

Повишено е търсенето на натурални плодови сокове и нектари с 17%. Това е с близо 12 млн. литра повече от предходната година и е формирано основно от продукти, произведени в България. Засилва се присъствието на сокове и нектари, внесени от вън. В момента на българския пазар се предлагат над 1000 вида от 60 марки плодови сокове и нектари на наши и чужди производители.

Сравнително високи са продажби на газирани напитки, увеличението при които е с 9%. Консумирани са близо 47 млн. литра напитки в повече от миналата година. Търсенето на напитките тип "кола" е нараснало с 16%, на тип "портокал" с 18%. При напитките "лайт" продажбите са увеличени с 30%. Това потвърждава тезата, че потребителите търсят все повече напитки, алтернативни на калоричните, с цел поддържане на добро здраве и фигура.

Увеличават се продажбите в по-големи разфасовки, които са по-удобни за консумация в дома. Това е основната причина цените на газираните напитки да се запазват като цяло на нивото от предходната година.

При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, пуншове, разтворими и разреждащи се, потреблението за деветте месеца е нараснало с 11%, или с 6 млн. литра повече от миналата година. При разтворимите прахообразни напитки увеличението е с 19%.

В групите на напитките "студен чай" и "енергийни & спортни" ръстът за деветмесечието е съответно 58% и 54%. Увеличава се делът на продукти от двете групи, произведени в България. Благодарение на тях цените на продуктите, които се предлагат на пазара, се задържат на нивото от предходната година.

Удобството за потребителите в заведенията за обществено хранене и растящата отговорност на компаниите към проблемите, свързани с опазване на околната среда, са сред причините делът на напитки в стъклени опаковки да се увеличава.

Засилва се тенденцията фирмите да предлагат повече продукти, произведени без консерванти, с натурални аромати и оцветители, с повишени хранителни стойности и здравословен ефект. Все повече компании поставят на етикетите на напитките си икони, информиращи потребителите за енергийните стойности в 100 мл. напитка.

Резултатите от потреблението на безалкохолни напитки за деветмесечието дават основания да се направи оптимистична прогноза за 2008 г. Очакването е потреблението на глава от населението да скочи от 217 литра през 2006 г. на 245 литра в края на 2008 г., или с 12%, а общото потребление да достигне нива от 1850 млн. литра.