През първото тримесечие на потреблението на безалкохолни напитки у нас е нараснало с 19%, което се равнява на 44 мил. литра повече от предходната година, съобщава Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

Потреблението на бутилирани води се е повишило с 19%, което е с 19 мил. литра повече от м. г. Консумацията на натуралните минерални води е увеличена с 17%, а на водите, предлагани в обществения сектор в галони 19,4 литра с 33%.

“Летни” са продажбите на газирани напитки, увеличението при които е с нехарактерните за този период на годината 18%. Тава е с 16 мил. литра в повече от м. г. За напитките “лайт” увеличението е с 45%. Растат продажбите на напитки в стъклени опаковки и в разфасовки от РЕТ по-големи от 2,00 литра.

При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, пуншове, разтворими и разреждащи се, потреблението за първите три месеца е нараснало с 19%, като при тихите негазирани напитки увеличението е с 23%.

Повишено е търсенето на натурални плодови сокове и нектари с 12%. Това е с близо 2 мил. литра повече от предходната година и е благодарение на продукти, произведени в България. С изпреварващи темпове расте потреблението на продукти, предлагани в стъклени опаковки.

В групите на напитките “студен чай” и “енергийни & спортни” увеличението за тримесечието е съответно 43% и 31%. Голямото разнообразие и по-атрактивните цени на продукти, пускани на пазара от български производители, е една от основните причини за повишения интерес към тези групи напитки.

Потреблението на безалкохолни напитки през първото тримесечие дават основания за оптимистична прогноза за 2007 г. В края на годината консумацията на безалкохолни напитки може да надхвърли 1600 хил. литра. Ако това се потвърди потреблението на глава от населението ще нарасне от 187 през 2006 г. на 210 литра.

Увеличеното потребление на безалкохолни напитки става на фона на концентрация на производството в бранша. Само за две години броят на обектите, произвеждащи напитки е намалял с ¼ и в момента е 440. Липсата на достатъчен финансов и кадрови ресурс за покриване изискванията за безопасност и качество на храните убеждава все повече собственици на малки фирми да преустановят дейност.