Общо 218 литра безалкохолни напитки средно е изпил българинът през 2007 г. Това е с 34 литра повече на глава от населението, в сравнение с 2006 г. За цялата изминала година потреблението на безалкохолни напитки е нараснало с 18%, в сравнение с предходната, съобщиха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

На пазара са реализирани общо 1.658 млрд. литра безалкохолни напитки, които по цени на дребно са за близо 1.309 млрд. лв. Българският потребител отдава все по-голямо значение на консумацията на безалкохолни напитки. Техният дял в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара за една година се е увеличил от 62.0% на 64.0%.

При газираните напитки потреблението е в размер на 648 мил. литра, което е с 20.5% по-високо от предходната година. На глава от населението консумацията на напитки от тази група е нараснала от 70 на 85 литра. Групата “колови” напитки продължава да държи лидерски позиции с дял от 31%. При напитките ”лайт” е отбелязан ръст от 17%. Увеличава се делът на газирани напитки в по-големи разфасовки, предназначени за консумация в домашни условия.

Потреблението на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води е по-ниско от обичайното средногодишно в последните 10 години. Потреблението им през 2007 г. е увеличено с 15.7%, като на глава от населението достига 95 л. Това е 12 пъти по-високо от потреблението през 1990 г. Делът им сред всички търговски марки напитки остава най-висок - 28%. Това ги прави безспорен лидер на българския пазар, на който има 42 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в голямо разнообразие от опаковки и разфасовки.

Потреблението на води в галони от 19.4 литра за офиса и дома е нараснало с 8%. С 15% е по-голямо потреблението на плодови сокове и нектари през 2007 г. Консумацията на глава от населението достигна 11 литра. В сравнение с 1990 г. това е 4 пъти повече. Навлизат все повече нови продукти, което прави разнообразието още по-голямо. Сега на пазара има над 500 вида плодови сокове и нектари в различни опаковки и разфасовки от над 40 марки на български и чужди производители.

Обемът на потребление на негазирани напитки през 2007 г. е 180 млн. литра, или 15% по-високо от предходната. Чувствително е нараснало потреблението на разтворими прахообразни напитки. Потребителят проявява висок интерес към негазираните напитки и пуншове, обемът на които е нараснал с 19%.

Увеличено е потреблението на студен чай с 49%, а на спортни и енергийни напитки с 73%. Заслуга за това имат преди всичко продукти, произведени от български фирми. Пазарният дял на двете групи напитки е все още нисък – едва 1.5% от общото потребление на безалкохолни напитки, но интересът към тях расте много бързо.