Намаляване с близо 50% на платените републикански пътища, намаляване на тол таксите за тежкотоварни превозни средства над 3.5 тона и нулеви ставки за редовните автобусни линии.

Това бяха част от обсъжданите теми на първото заседание на Обществения консултативен съвет за въвеждане на тол системата под ръководството на заместник-регионалния министър Николай Нанков.

В него участваха над 30 представители на институции и експерти от браншови организации в транспортния и търговския сектор. Разговорите ще продължат на 16 юли, за когато беше насрочено второто заседание на съвета, съобщиха от МРРБ.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) предложи на превозвачите обхватът на платената републиканска пътна мрежа да е около 5900 км, близо 6000 автомагистрали, първи клас и частично втори клас пътища.

Технически с електронната система ще бъдат покрити всичките 10 800 км пътища, както е заложено в заданието за изграждането на инфраструктурата на системата – стационарните контролни точки с камери и сензори, изградена по трасетата извън обхвата на таксуването с тол, няма да стои неизползвана.

А ще е в помощ при измерване на натоварването на оси, извънгабаритните товари, както и за контролните цели на Пътна полиция, която ще има възможност да проследи средна скорост на движение и пр., обясни Нанков.

МРРБ приема аргументите на превозвачите от такси да бъдат освободени третокласните пътища. Затова тарифите на тол таксите ще бъдат преработени и ще са различни според класа на пътя – автомагистрала, първи или втори клас.

Таксите ще имат различна ставка и според категориите на превозните средства, в зависимост от тонажа им, броя на осите и екологичния им клас. Логиката на тарифирането е който по-малко замърсява въздуха, защото е с по-висок екологичен клас, и по-малко износва пътната настилка, защото е по-лек, да плаща по-малко.

МРРБ предложи няколко варианта на тарифи, които отново ще бъдат преработени. Но например за най-масовия тежкотоварен превоз - ТИР с тегло над 12 тона и повече от три оси, ако е клас Евро 01 или Евро 02, би плащал 39 ст. на километър за преминаване по магистрала или път първи клас.

Съответно, ако е клас Евро 03 и Евро 04 – 36 ст. на километър, клас Евро 05 – 33 ст. на километър, и клас Евро 06 – 26 ст. на километър.

Прогнозите след редуцирането на обхвата и размера на тарифите са за около 600 млн. лв. приходи от тол такси за първата година от въвеждането й. Заедно с постъпленията от над 250 млн. лв. от електронни винетки, общо годишният приход от електронната система за събиране на пътни такси се очертава да е над 850 млн. лв.

Склонни сме да приемем предложението на автобусните превозвачи от тол такса да се освободят редовните линии, за които се плаща билет, каза пред журналисти Николай Нанков. И да има такси само за случайните и служебни автобусни превози, които по данни на бранша са около 50 на сто от автобусните превози.

Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи и на Браншови съюз за стопанска инициатива в транспорта Магдалена Милтенова подчерта, че това е европейска практика.

“Има диалог, днес за нас беше важно да разберем дали сме чути. Оказа се, че сме чути”, заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

Очакваме още редуциране на обхвата на платените пътища и да се покрие целият транзитен трафик, добави той. За нас беше важно да разберем, че тежкотоварните превозни средства с GPS няма нужда да се снабдяват и с бордови устройства, каза още Арабаджиев.

От двете браншови организации потвърдиха готовността си да осигурят транспортни средства, чрез които след 16 август при въвеждането на тол системата в техническа експлоатация да започне и тестването й в реална среда.

Зам.-министър Нанков изрази надежда да се потвърдят прогнозите на превозвачите, че и с по-ниски тарифи приходите за държавата няма да спаднат драстично.

Целта на тестовете на терен от 16 август е да се потвърди ефективността на системата и да се добие представа за реалните разходи на превозвачите. Заместник-министър Нанков посочи, че по входно-изходните трасета от и до граничните контролно-пропускателни пунктове се изграждат стационарни контролни точки с камери, които ще проследяват транзитния трафик.

Тежкотоварните автомобили, които имат GPS система, няма нужда да купуват нови бордови устройства или маршрутни карти, обясни директорът на Националното ТОЛ управление проф. Олег Асенов.

Доставчиците на декларирани данни преработват суровите GPS данни в т.нар. тол декларации – маркират къде по маршрута си превозното средство е преминало по участъци с тол такса, и подават информацията към Националните доставчици на услуги, които от своя страна препращат към Националното тол управление, обясни той.

До 2 часа след преминаване по трасето, националните доставчици на услуги трябва да доставят на Националното тол управление 98% от тол декларациите.

Не може да става въпрос за монопол, защото на българския пазар има около 70 фирми, които доставят декларирани данни, а в процедура за Национален доставчик на услуги на различен етап са 4 компании, каза заместник-министър Нанков. Режимът за регистрация на доставчиците на декларирани данни ще бъде облекчен чрез уведомително писмо до АПИ.