Приети са промени в Национална агенция „Пътна инфраструктура“, целящи да се подобри организацията и контрола при осъществяването на инфраструктурните проекти, заяви новият директор на звеното Димитър Иванов. Новата агенция беше представена официално днес, след като стана приемник на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура".

Промяната в организацията е наложена с решение на правителството и с нея се сменя ръководството и правилникът. Законност, прозрачност, ефективно управление, достъпност, отговорност и координация са основните принципи при работата на агенцията.

Приети са и нови насоки, свързани с преструктурирането – да се подобрят системите за управление и да се създаде нов модел за система на контрол, като вътрешният контрол и последващия контрол залягат във функциите на Надзорния съвет, посочи още Иванов.

Областните пътни управления ще имат нова функция и роля, която ще наподобява тази на администрацията. В тях заетите са 1549 души.

2272 е общият брой на служителите в НАПИ. В централата й в София работят 350 души.

Регулиране на отношенията с управляващите органи е друга насока на приетия правилник. До необходимостта от него се стигна след спирането на финансирането от ЕС, напомни още Иванов.

Промените в агенцията започнаха, когато на 9 август й беше назначен нов изпълнителен директор – Димитър Иванов. На 5 септември бе приет пакет от подзаконови актове, на 25 септември се създаде и нов етичен кодекс с декларация за конфликт на интереси.

През септември стартира и новият одит от страна на KPMG, който имаше за цел да провери дали системите в агенцията са приведени в съответствие с изискванията на ЕС.

Отговорността трябва да се простре и върху разходването на средствата, смята още новият директор на структурата. Приети са типови договори за обществени поръчки, стартира и разработването на правила за възлагането им. Те ще са в няколко направления – проектиране, предпроектно проучване, строителство, ниво рехабилитация, както и строителен надзор.

Създадена е и Дирекция вътрешен одит, както и Дирекция оперативен контрол и управление на риска, като в агенцията работят общо шест дирекции.

По отношение на конкретните проекти Димитър Иванов посочи, че за за строителството на автомагистрала „Марица“ тече подготовка на тръжните документи. С решение на правителството тя ще бъде изградена на един лот, тоест няма да е разпокъсана на отсечки. Финансирането ще бъде от оперативна програма „Транспорт“.

При изграждането на автомагистрала „Струма“ предстоят два лота. До края на годината те трябва да са в готовност за стартиране на тръжна процедура.