Прекалено оптимистично ли разчете българското правителство изводите и препоръките на МВФ? Тази тема коментира икономиста от "Индъстри уоч" Георги Стоев. Той прави своя личен анализ на изводите на МВФ и коментира частния и бюджетния сектор.

Българското правителство тълкува предупреждението на МВФ „внимавайте с бюджетния дефицит" сякаш фондът му е позволил да раздува повече бюджетния дефицит, коментира икономистът. Притеснително е, че кабинетът явно е чакал повод, какъвто намира в това съобщение, за да си позволи по-разюздана фискална политика. Това не е препоръчително, защото влизането в една спирала на бюджетен дефицит изисква изключителна политическа дисциплина и воля.

Стоев оценява като отстъпление от страна на правителството отказът или отлагането на радикални реформи като пенсионната и здравната. В двата основни сектора реформата е спряла, а това беше основният предизборен ангажимент на правителството, каза той. Пенсионното дело е най-големият дългосрочен риск за българската икономика. По думите му ако се разчита основно на държавното осигуряване, ще има тежко фискално бъдеще за България.

Що се отнася до риска от увеличение на заплатите и пенсиите, по думите му, правителството може да замразява доходите само в държавния сектор. Не може с препоръка от МВФ да се контролират заплатите в частния сектор, а в бюджетния сектор са заети една осма от общия брой на заетите в икономиката. „Производителността в бюджетния сектор скача, когато се съкращават ненужни бройки", коментира Стоев.

Неговият анализ показва, че за миналата година икономиката ни, измерена в левове или евро, е почти непроменена. Намелели са инвестициите в икономиката, но това не означава, че някои сектори, които не са зависими от чужди капитали, няма да се развиват бързо. Тази тенденция вече се забелязвала при услугите, особено тези, които залагат на по-конкуренти условия .

„В сферата на рекламния бизнес и обслужването се оказва, че има засилване на интереса и на търсенето към тези услуги", допълни Стоев. Като други сфери той открои търговията на дребно, транспортът и логистиката.

Източник: БНР