Министерство на транспорта е готово с идейния проект за изграждане на интермодален терминал в София, който е внесен за съгласуване в Столична община. Терминалът ще се намира на гара "Подуене" и изграждането му ще струва 25 900 000 евро.

Това съобщи днес заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев по време на конференция на тема: "Интермодалният транспорт и логистиката в Югоизточна Европа", който се провежда в хотел Кемпински Зографски. Планира се изграждането на терминала да започне през 2008 година. Петърнейчев уточни, че терминалът ще бъде изграден по секторна оперативна програма "Транспорт".

За реализиране на инфраструктурния проект на терминалите за обработка на контейнери в Бургас и Варна през март 2008 год. ще бъдат сключени договори с Японската банка. Финансирането е одобрено от Министерския съвет.

Преобладаващата част от осъществяването на международните превози през България са контейнерните превози, подчерта Петърнейчев. В момента това става чрез контейнерния блок влак Солун чрез ро-ро превози, като превозите се реализират чрез пристанищата Бургас и Варна. През Дунавското пристанище "Видин" също се реализират ро-ро превози до Пасао, Германия, по линията Видин - Калафат. Успешно функционира и ро-ро терминалът в "Русе- Изток", откъдето също тръгват превози към Гюргево. Друга пристанищна ро-ро връзка е Оряхово - Бекет.

Зам.-министър Петърнейчев изрази задоволство, че много български транспортни фирми проявяват интерес към програмата "Марко Поло", която е посветена именно на интермодалния транспорт.

За да отговори страната ни на европейските изисквания за ефективен интермодален транспорт обаче трябва да подобрим техническите и експлоатационни параметри на терминалите, да изградим нов терминал и да реконструираме съществуващата инфраструктура на интермодалните превози. Не на последно място е необходимо изграждане и рехабилитация на железопътните връзки към морските и вътрешноводните пристанищни терминали, отбеляза пред форума зам.-министърът.

Интермодалните терминали (прехвърлянето на товари от един вид транспорт на друг) са тези, които осъществяват най-важната връзка в една логистична верига, подчерта Петърнейчев. За да се развива тази мрежа, е необходимо да се осигури директна връзка на терминалите със селища, извън обсега на населените места, в които се намират, и да бъдат отворени за частни и обществени компании и оператори, които да разпределят товарите в национален и международен трафик.

Товарната транспортна логистика е интегрален елемент от веригата за доставка, която обхваща цялостния процес на транспортирането от изходния пункт до мястото на потребителя. Логистиката е бизнес и ролята на Министерството на транспорта е да предложи благоприятна среда за нейното развитие, подчерта Петърнейчев. Той заяви, че амбицията на ведомството в тази посока е да създаде оптимални условия за паралелно развитие както на транспортната инфраструктура по приоритетните трансевропейски коридори, така и на крайно необходимите интермодални терминали и свързаните с тях складове, стопанства и др.

Българската политика на товарната транспортна логистика на практика се основава на общата европейска политика в тази насока. Основните области на действие са набелязани от ЕК в общ план за действие. Акцентът в този план е идентификацията и преодоляване на т. нар. тесни места за преминаване през веригата, отбеляза още Петърнейчев.