Обновяването на жп линиите Пловдив - Бургас, Септември - Пловдив и Димитровград - Свиленград ще позволи в края на 2013 г. скорост на движение на влаковете от 130 до 160 км в час. Друг е въпросът обаче дали ще има превозвач, който да се движи по тези новите жп линии влакове за такива скорости. Това обясни генералният директор на Държавното предприятие „Национална компания „Железопътна инфраструктура" (ДП НКЖИ) Милчо Ламбрев на среща с журналисти.

През 2014 г. от София до Бургас ще се стига с влак за 3 часа, каза председателят на Борда на директорите в НКЖИ Орлин Алексиев. Това може да направи жп транспорта по-атрактивен от въздушния.

България обаче не е подходяща за скоростна железница. Най-голямото разстояние у нас е 500 км и е икономически неизгодно да се строи скоростта железопътна линия. Сега максималната скорост, която могат да развиват влаковете по съществуващия жп път, е 130 км в час.

Милчо Ламбрев обясни още, че вчера се е провела поредната среща със синдикатите във връзка с оптимизирането на служителите в НКЖИ, което е изискване на Световната банка за отпускането на заема от 140 млн. лева. До 15 февруари сформираната работна група между синдикати и три министерства трябва да излезе с предложение.

По отношение на финансовото състояние на компаниятаДжоанна Димитрова, директор на Дирекция „Финанси и управление на собствеността", обясни, че до края на 2009 г. НКЖИ е имала 59 млн. лв. оперативна и финансова загуба. Прогнозните данни за 2010 г. сочат, че държавното предприятие ще приключи миналата година с около 16 млн. лв. загуба. Към 31 март 2011 г. ще излязат окончателните данни за финансовото състояние на предприятието.

По бизнес-плана на държавното предприятие НКЖИ трябва да излезе на печалба в най-добрия случай в края на 2012 г., а в най-лошия - през 2013-та, посочи финансовият директор на НКЖИ.

Димитрова посочи, че към края на миналата година в НКЖИ са направени оценки за активите на предприятието от лицензирани оценители. Има предложение активите да бъдат предлагани за продажба чрез агенцията по приватизация. Решението за това „как ще се процедира с активите на компанията" ще бъде взето от транспортното министерство. Но към момента ръководството на НКЖИ не разполага с инструкциите на транспортното ведомство как точно ще става това.

Гарите не могат да бъдат продавани, а само концесионирани, понеже са изключителна държавна собственост, уточни Джоанна Димитрова.

За жп гара „Сердика" в София се водят разговори със Столична община, която има интерес да направи на мястото парк. Има определени документи, които трябва да бъдат преразгледани, за да се изясни крайният статут на имота, каза Джоанна Димитрова. За гарата обаче няма никакъв инвеститорски интерес, защото върху нея не може да се строи нищо, понеже е зелена зона.

За гара „Пионер" има също планове на Столична община, но гарата попада в зона „Спорт и атракции" според устройствения план на София.

По думите на Димитрова за всеки инвеститор интересът към определени имоти на НКЖИ е различен. Веригата „Била" например проявява интерес за наемане на площ между 50 и 100 кв. метра на Централа гара в София, която в момента е в процедура за концесиониране.

Източник: Материали на агенция Фокус