През април стартира строителството на две нови отсечки от АМ „Хемус“. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на изслушване в Народното събрание.

Тя обясни, че те са в участъка от 134.14 км, за който в края на 2018 г. правителството отпусна 1.35 млрд. лв. по сметка на МРРБ. Министърът съобщи, че подготовката за изграждане на шестте участъка от трасето се изпълнява с пълна мобилизация.

В момента в два подучастъка от участъци 1 и 3 са предприети действия за започване на строително-монтажни работи, като началото им е планирано през втората половина на месец април.

В изпълнение са две отсечки от магистралата. Едната е от п.в. „Буховци“ до п.в. „Белокопитово“ с дължина 16.3 км на стойност 144 934 037 лв. с ДДС. Другата - от Ябланица до п.в. „Боаза“ с дължина 9.3 км и стойност 66 703 079 лв. с ДДС, от която са изпълнени 75% и се очаква да бъде завършена предсрочно през декември тази година.

Министър Аврамова отбеляза, че проблем за реализацията на повечето инфраструктурни проекти е провеждането на отчуждителни процедури, затова МРРБ е в процес на изработване на предложение за даване на възможност за предварително изпълнение на обектите, преди окончателно завършване на съдебните дела по обжалване на оценките за отчуждените имоти.

С голяма мобилизация се работи и по автомагистрала „Струма“, от която остават 40.6 км, за да бъде напълно завършена през 2023 г. Тя се финансира от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020.

На въпрос от народен представител за археологическите находки по трасето на лот 3.1 на АМ „Струма“ край с. Покровник министър Аврамова съобщи, че АПИ е готова с проект за преместване и теренна консервация на част от тях. Две от тези находки – римска фамилна гробница и раннохристиянска църква, ще бъдат преместени и консервирани, а римската вила и баня, които са извън трасето на магистрала "Струма", ще бъдат запазени.

По предварително изготвения индикативен план-график се очаква през месец април тази година да приключи изпълнението на работата по преместването и консервацията на археологическите структури.

Ключов обект за съживяването на Северозападна България е скоростният път „Видин – Ботевград“. В най-напреднала фаза е отсечката Мездра – Ботевград.

Мобилизацията за изграждане на участъка е голяма. Очакват се решенията на комисиите за избор на изпълнител за допълнително проектиране и строителство на лот 2 с индикативна стойност 214 560 000 с ДДС и дължина 13.43 км и на лот 1 с индикативна стойност 147 600 000 лв. с ДДС и дължина 19.36 км. В случай че решенията не бъдат обжалвани, изграждането им ще започне веднага след сключване на договори с избраните изпълнители.

МРРБ и АПИ отчитат неудобството, което създава наложеното ограничение заради неравности по настилката в отсечката между Чирпан и Стара Загора на АМ „Тракия“. Проблемът не е само в пътната настилка, а в конструкцията на пътя, подчерта министърът. Затова трябва много ясно да се определят технологията и обхватът на ремонтните дейности. Индикативната стойност за изпълнението им е около 60 млн. лв.

В бюджета на АПИ няма предвидени средства за този обект, ще се търсят възможности за целево финансиране от държавния бюджет. Проучва се и законовата възможност за различно ограничение на скоростта в двете платна на магистралата – в лентата с неравности тя да бъде 90 км/ч, а в изпреварващата да е по-висока, например 120 км/ч. По този въпрос трябва да се произнесат и пътни експерти.

Желанието ни е ремонтните дейности да стартират през 2019 г., информира министър Аврамова.