През януари започва доизграждането на националната система 112 с изграждане на регионални центрове 112 в Русе, Бургас, Варна, Монтана и Пловдив. Ще бъде разширен и доизграден столичния център. Финансирането е осигурено от бюджетния излишък за миналата година.

Средствата се разпределят между институциите, отговорни за проекта - Министерството на държавната политика при бедствия и аварии – 26 млн. лева, Министерството на вътрешните работи - 6 млн. лева, Министерството на здравеопазването – 3 млн. лева и Държавната агенция за информационни технологии и съобщения – 13 млн. лева.

Институциите, ангажирани с процеса по въвеждане на системата 112, работят в пълен синхрон. Усилията на всички са насочени към финализиране процеса на изграждане на националната система, което ще позволи да не се стига до налагане на санкция от страна на ЕК. Заради забавянето на изграждането на телефона, срещу няколко страни, в това число и България, през октомври комисията започна процедура за нарушение по Директивата за универсална услуга.

Телефон 112 е национална система, чието изграждане е сложен и продължителен процес, затова и европейските държави са я изграждали в продължение на 10-15 години. Целта на Комисията с откриването на процедурата е да дисциплинира страните и да ускори процесите по въвеждане на услугата.

В края на декември българското правителство докладва пред Колегиума на ЕК за извършените до този момент стъпки по изграждането на системата за единен спешен телефон. Министерството на държавната политика при бедствия и аварии предостави на ЕК пълната информация за планираното разширение на телефон 112 в цялата страна. Комисията поддържа връзка с българските органи, за да се погрижи номерът да бъде въведен възможно най-скоро и по подходящ начин. Амбицията на МДПБА е услугата да бъде пусната в цялата страна до края на тази година.

Първият регионален център у нас стартира в столицата на 7 юли т.г. и обслужва около 2 милиона души, което е 25% от населението в нашата страна. В Център 112 работят 26 оператори и координатори, назначени след конкурс и сериозен психологически тест. Работи се по утвърдена инструкция, персоналът е обучен да дава първоначални напътствия и спасителни инструкции на обаждащите се.

Над 4 000 обаждания на 12 часа постъпват на спешния телефон. Операторите в центъра се стремят да бъдат максимално полезни на софиянци. Голям процент от обажданията касаят инциденти от неспешен характер – ВиК и повреди в електроснабдяването, неработещи светофари, откраднати шахти и други. В тези случаи гражданите се пренасочват към 74 телефонни номера на съответните служби, съобщи шефът на столичния център Красимир Димитров. Броят на постъпващите сигнали рязко се увеличава при усложнена метеорологична обстановка - обилни снеговалежи, дъждове и наводнения.

Вторият регионален център 112 ще бъде изграден в Русе. Той е оборудван с 12 работни места и първоначално в него ще работят 45 оператори и координатори. Той се изгражда с възможности за разширение.

За да се обезпечи законово дейността на националната система, Министерският съвет ще изготви законопроект за телефон 112, който ще гарантира нормативно услугата.