Без дебат депутатите приеха на първо четене промените в Закона за корпоративното подоходно облагане, с които се изменят други данъчни закони.

Така те решиха на първо четене от следващата година данъкът за леките коли да зависи от замърсяването, което автомобилът причинява. Очаква се данъкът за автомобилите, които са над 15 години, да се повиши, а на новите – да падне.

С приетите на първо четене промени се променя и закона за местните данъци и такси. Така данъкът за колите ще се определя по специална формула с два компонента – имуществен и екологичен. Имущественият компонент ще отчита мощността и годината на производство на автомобила, а екологичният – екологичната му категория.

"По-старите коли с евросертификат под евро 3 ще имат утежнение в данъка, за сметка на по-новите със сертификати 5 и 6", коментира председателят на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова, цитирана от Дарик радио.

Изненадващо, никой не пожела да вземе отношение по темата и промените минаха без дебат на първо четене. Едва след това депутатът от левицата Иван Иванов направи коментар от трибуната, като заяви, че така ще бъдат подложени на "още едно изпитание най-уязвимите социални групи", който карали автомобили над 15 години.

"Колко български граждани могат да си позволят да си купят нов екологичен автомобил, та да ползват отстъпките, които предвидихте да се правят", попита той.

В кулоарите на парламента председателят на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова обясни какво предвиждат промените. "По-старите коли с евросертификат под евро 3 ще имат утежнение в данъка, за сметка на по-новите със сертификати 5 и 6", коментира тя и подчерта, че стъпката е умерена и не повече от 20-30 на сто ще бъде ръстът на данъка на старите коли, като се има предвид, че те по принцип са с по-нисък данък и това няма да е голяма сума, която да утежни хората.

"От друга страна, мисля, че като общество е крайно време да решим дали искаме да продължаваме да се тровим с този въздух, който дишаме ние и нашите деца, дали да даваме повече и повече пари за здраве в резултат на това и дали ще продължим да се превръщаме в пазар на коли втора употреба от Европа.

Да толерираме това с данъчни закони ми се струва неправилно. Мисля, че по-скоро в обществото има консенсус за това, че трябва да има комплексни мерки за подобряване на въздуха в големите и малките градове и въвеждане на екологичната компонента е част от тези комплексни мерки", каза Стоянова.

Предвижда се още да не се прилага данъчното облекчение за основно жилище и данъка върху недвижимите имоти да се определя в пълен размер за всички жилища на данъчно задълженото лице, когато повече от едно жилище е декларирано като основно. Идеята е промените да влязат в сила от началото на следващата година.