През миналата седмица Българската търговско-промишлена палата организира презентация на традиционния гръцки продукт узо. На вниманието на български компании – вносители и диструбутори на спиртни напитки, бяха представени 2 марки узо – Barbayiannis и Smyrnio.

Компаниите производители са позиционирани в Гърция на остров Лесбос, където има 16 лаборатории за производство на узо. На острова се отглеждат различни видове анасон, който е една от съставките на тази напитка, заедно със спирт, вода, билки и етерични масла.

Използват се уникални начини за дестилация, която протича в медни съдове с вместимост до 1000 литра. Всички компоненти се смесват заедно преди дестилацията, но рецептата е индивидуална за всеки производител. Алкохолното съдържание на узото варира между 35 – 50 градуса. Специфичното за напитката е, че тя не старее и се съхранява само в стъклени съдове, за да няма химична реакция с въздуха и за да се избегне приемане на миризми.

Производителят на узо Джон Барбаянис обясни, че компанията му се занимава с този бизнес от 19-ти век и има диверсифицирана продукция – различно алкохолно съдържание и вкусове, които се дължат на използването на мастикова смола, различни ароматни съставки и вода от гръцки естествени извори. Компанията му е имала контакти в България преди 15 години и сега е насочена към установяване на дълготрайни връзки с партньори от страната.

Компанията Лева АД също участва в презентацията. Президентът й Симеон Буру заяви, че дружеството се занимава основно с производство на маслини и рибни продукти, но от 2003 г. добавя в продуктовата си гама и узо. Марката е Smyrnio, чието име произлиза от член на семейството, преместил се на остров Лесбос от Измир.

Качеството на узото се гарантира от използването на качествени продукти – всички доставчици на използваните за узо съставки са сертифицирани по ISO и HACCP.