Година след началото на кризата с COVID-19 67% от потребителите обръщат все по-голямо внимание на изгодните цени.

Почти толкова са и хората, които споделят, че често купуват стоки на промоция. Това показват данните от национално представително пазарно проучване „Потребителите и кризата“, проведено от „Прогрес консулт“ по поръчка на Лидл България през февруари.

Само една трета, или 33.1% от участниците в проучването, заявяват, че цените имат същото значение за тях, както и преди кризата. Жените се влияят от цените двойно повече, отколкото мъжете, показва изследването.

Същевременно, доверието към промоциите е еднакво силно както при жените, така и при мъжете. 30.4% от анкетираните не вярват на промоциите, но се изкушават от тях поради ниските цени. Само 7.5% са тези, които нямат доверие към промоциите и ги избягват.

В отговор на потребителските нагласи и търсене, още през февруари веригата въведе „Lidl цена“. Под това наименование са представени всички изгодни предложения с намалени или много конкурентни спрямо пазара цени, от които клиентите могат да се възползват по всяко време.

Въвеждайки подобен инструмент, веригата улеснява бързото ориентиране в магазина към изгодните продукти в момента, ясно обозначавайки ги визуално. Разширявайки своите
изгодни предложения, компанията подкрепя своите клиенти, като им осигурява възможност да планират още по-добре разходите при пазаруване, без това да е за сметка на качеството.

Цените и качеството

Две трети от хората, или 65.7%, споделят, че залагат на качеството на продуктите, които купуват, но се интересуват и от цената. За 26.3% имено цената е водещ фактор, но се интересуват и от качеството. Качеството е единственият важен фактор за 7.1% от пазаруващите, а едва 1% са тези, за които само цената е решаваща при избор на продукт.

Кризата и навиците ни за пазаруване

Въпреки COVID-19, почти половината от потребителите не са изменили навиците си и пазаруват толкова, колкото и преди епидемията. Хората, които споделят, че пазаруват повече, отколкото преди, го обясняват с желанието си да намалят честотата на посещенията си в магазините.

Почти поравно – около 30% – се разпределят клиентите, спрямо честотата на пазаруване, като малко над другите – 35.3%, са тези, които отиват до хипермаркет веднъж седмично.

Прагматични или спонтанни

Мнозинството от хората пазаруват със списък. Най-голяма е групата потребители, които не купуват много продукти над планираните, а се ограничават с малко неща извън списъка - 46.3%. Само 14% от потребителите споделят, че изобщо не се отклоняват от списъка си в магазина.

Групата на спонтанно пазаруващите, които решават на момента какво да напазаруват в хипермаркета е 24.6%.

Подкрепа на българските продукти

Отношението към българските и към чуждестранните стоки категорично е в полза на българските. Почти половината от потребителите – 46% – декларират, че при равни други условия предпочитат да купят българския продукт, докато едва 7% при равни други условия биха предпочели чуждестранния.

Според резултатите от проучването Лидл България е веригата с най-висок Net Promoter Score от няколкото търговски вериги, предмет на проучването – показател, измерващ базовото отношение на клиентите към ползваните от тях вериги.

Според него клиентите на веригата са най-склонни да я препоръчат сред останалите потребители, става ясно още от проучването.