Държавната администрация няма какво да крие, когато управлява средствата на обществото. Държавата от пощенска кутия за интереси и лобита, трябва да се превърне във възложител, който работи в интерес на българските данъкоплатци, каза министър Росен Плевнелиев на кръгла маса на тема: "Възможности и ограничения пред гражданското наблюдение, примерът за АМ "Тракия".

„Тракия" е най-проверяваната автомагистрала, заяви министърът на регионалното развитие. Вчера приключи проверка на ЕК, с положителни резултати. Всеки месец има доклади на наздор, на ДНСК, на сторители" посочи Плевнелиев.

Усилията ни за мониториг на стротелството на АМ "Тракия" започнаха при обявяване на концесията. Проектът за строежа на магистралата породи голямо недоволство. Арогантността на този проект се родее с проекта за АЕЦ "Белене".Това каза д-р Огнян Минчев, председател на УС на Асоциация "Прозрачност без граници". Според д-р Минчев, за изминалите 6 години са се случили сериозни метаморфози.

Направени са 12 посещения на обектите на различните изпълнители по автомагистрала "Тракия" от страна на организациите, осъществяващи граждански контрол. В резултат от гражданското наблюдение, се стигна до шесткратно редуциране на необходимите средства за реализиране на автомагистрала "Тракия", заявиха от "Прозрачност без граници".

Пет конкретни метода са използвани за гражданско наблюдение от "Прозрачност без граници". Представители на асоциацията са се запознали с тръжната документация, правили са наблюдения на място, правена е оценка на участниците в тръжната процедура на АМ "Тракия".

Не са установени съмнения за дискриминация от страна на участниците в тръжната порцедура за АМ "Тракия", но е отчетена е липса на механизъм възложителят на поръчката да контролира как се управляват потенциалните конфликти на интереси. Въпреки че всички членове на комисиите за провеждане на тръжните процедури са подписали декларации за конфликт на интереси, не е установено как се проверява наличието на конфликт на интереси.

Наблюдвани са и пет различни фази на включване на възложителите и изпълнителите на договорите. Въпреки усилията, екипите на "Прозрачност без граници" не са получили достъп до актуалната програма на строителите, не са получили достъп до информация доколко надзорът на строителството изпълнява качествено своите задачи. И в трите процедури за строежа на Лот 2, Лот 3 и Лот 4 на "Тракия", екипите на "Прозрачност без граници" не са открили дискриминационни условия. В първоначалния вид на документацията е имало изискване за оборот и за качествено строителство. Но след направени критични бележки, е била направена промяна.

Според "Прозрачност без граници" критерият за избиране на най-ниска цена не е най-ефективен в момент на икономическа криза. Според асоциацията, по-адекватно щяло да бъде да се избере е икономически обоснована оферта за "Тракия".

Източник: Фокус