Работи се усилено за стартиране на строителните дейности за захранване на Перник с вода от водосбора на язовир Белмекен. Изготвя се идеен проект, който трябва да бъде одобрен.

Поехме ангажимент, че това ще стане в максимално кратки срокове. Целта е да бъде издадено разрешение за строеж и строителните дейности да започнат тази седмица, като в същото време се прави подготовка на изпълнението им.

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в интервю за БНТ. Вариантът, който ще бъде използван в тази кризисна ситуация, предвижда допълнителни количества вода да бъдат пренасочени от водосбора на яз. „Белмекен“ към яз. „Бели Искър“ и използване на ВиК мрежата на София за транзитно преминаване.

Ще бъде изграден водопровод с дължина 13.5 км и помпена станция „Мало Бучино“, обясни министърът. Тя допълни, че Перник няма да бъде захранван с вода от София и водоснабдяването на столицата не е застрашено.

Избраният вариант ще остане като резервен и в бъдеще ще може да се използва както за снабдяване на Перник, така и за обратна връзка към София.

Изпълнението на проекта ще бъде възложено на държавното дружество „Монтажи“, което трябва да го изпълни в максимално кратки срокове. Вече се работи по доставката на материалите, по поръчка и доставка на помпени агрегати.

Ориентировъчната стойност е около 25 млн. лв., като тя ще бъде прецизирана при изготвянето на проекта, който се очаква да бъде готов днес или утре. Финансирането ще бъде от държавния бюджет.

Не се предвижда увеличение на цената на водата в Перник и хората да имат ангажираност към допълнителни средства, които да се плащат във връзка с изграждането на това резервно водозахранване, каза още Петя Аврамова.

Регионалният министър посочи, че режимът в Перник ще продължи в този вариант, в който е в момента. Разчетите за водочерпене от яз. „Студена“ показват, че количествата в него ще са достатъчни за около 2 месеца.

От язовира се подават между 250 и 300 л/сек. Такова е и очакваното количество от водосбора на яз. „Белмекен“ през яз. „Бели Искър“ към Перник.

За облекчаване на режима може да се мисли при пролетното снеготопене, при повишаване на нивата в язовира. Вариантът, който трябва да заработи с резервното водозахранване, ще даде възможност яз. „Студена“ да попълни своя обем и да се възстанови.

Днес ресорната комисия към Столичния общински съвет ще бъде запозната в детайли с техническото предложение за изпълнение на проекта. Кметът на София Йорданка Фандъкова постави ясни и категорични условия за изпълнението му, те са предвидени, така че водоснабдяването на София няма да бъде застрашено, информира министърът.

Тя допълни, че столицата се снабдява от яз. „Искър“, който има наличен обем 460 млн. куб. м. Черпят се 140 млн. куб. м на година, така че резервни количества вода има за години напред, както и в яз. „Бели Искър“, който снабдява 20% от София. Регионалният министър посочи, че очаква предложението да бъде прието, защото е добро и технически обосновано.

Към настоящия момент наличните количества вода в яз. „Студена“ не дават възможност за захранване на промишлената зона в Перник. На предприятията е направено предложение да бъдат снабдени от яз. „Бушляк“.

Ако взетата от него проба удовлетворява техните изисквания, държавата се ангажира да изгради 800 метра водопровод, който да свърже язовира с наличната мрежа, така че промишлената зона и предприятията да черпят вода от там, коментира още министърът.

Всички ВиК дружества с принципал МРРБ са предупредени да следят внимателно нивата на водоизточниците и да предприемат своевременно действия по въвеждане на режим, където е необходимо, каза още Аврамова.

Към настоящия момент апелирам и разчитам на експертизата на всички, които имат ангажимент към следене на водните нива в източниците за питейно-битово водоснабдяване, да подават навременна информация за проблем, за намаляване на нивата, така че да може да се реагира навреме и да не се стига до криза, допълни тя.

Идеята за Български ВиК холдинг се обсъжда от доста време. Той е създаден с цел по-добра координация и по-добър контрол на ВиК дружествата с държавно участие, заяви министърът. Целта е да се създаде орган, който да координира дейността им, като в същото време да осигури финансиране като голяма структура с първоначален капитал 1 млрд. лв.

Компанията ще има възможност и за по-добро представяне пред кредитни институции, за да може да обезпечи със средства отрасъла, който от години е недофинансиран, така че да могат да се изграждат както довеждащи водопроводи, така и язовири, по каквито се работи и към момента. През 2019 г. в експлоатация беше пуснат яз. „Пловдивци“. Към момента строим яз. „Луда Яна“, напомни тя.

Държавата не се отказва от европейското финансиране за АМ „Струма“, заяви още Аврамова. Тя обясни, че целта на оттеглянето на апликационната форма е да се отговори в максимална степен на завишените екологични изисквания на новата Европейска комисия. През 2020 г. по съществуващото трасе в посока Гърция ще бъдат изградени съоръжения с екологична насоченост.

Работата по апликационната форма продължава, така че да бъдем сигурни, че едно повторно нейно подаване покрива всички изисквания. Пред ЕК е декларирано завършване на АМ „Струма“ до 2027 г. Към момента там текат строителни дейности, финансирани от ЕК, по които има много добър напредък.

АМ „Струма“ ще бъде построена, като в същото време, за да бъдем далновидни и да бъдем подготвени, имаме и други проекти, които можем да подадем, за да не изгубим европейското финансиране в този програмен период, обясни регионалният министър.

Петя Аврамова коментира още, че превозвачите трябва да бъдат добре подготвени и оборудвани с технически средства, за да може тол системата да функционира правилно от 1 март. 3 месеца ще се работи с предложените от бранша тарифи и на 1 юни ще бъде направен анализ.