Ръст на пазара на нови автомобили и застой при търгуването с коли втора употреба. Пазарът на автомобили е един от първите, които усещат кризата, но и един от първите, които дават индикации за излизане от нея.

От една страна пазарът на автомобили втора употреба е в тотален застой - на моменти има спад, на моменти ръст в продажбите. Докато пазарът на нови автомобили, където 70-80 процента от купувачите са именно фирми, което е показател за състоянието на бизнеса, бележи невероятен ръст от около 20 процента. Съобразно тези данни може да заключим, че фирмите у нас наистина са започнали да излизат от кризата.

Пазарът на втора ръка автомобили, който от началото на кризата се сви близо 10 пъти към днешна дата е в тотален застой, а малкото клиенти търсят по-евтини, по-икономични и по-практични коли - предимно до 20 000 лева. Така на практика най-сериозен е ударът върху най-луксозният клас коли.

„От 2009-та, от когато започна кризата, може би половината от луксозните коли не се обслужват лизингите и са върнати на лизинговите компании. В последствие те търсят някаква реализация, която е основно в чужбина", каза Горан Петров, финансов директор на автокъща.

Най-популярният пазар за този клас коли е Германия. В последно време обаче дилърите, които изнасят за бившата федерална република станаха много по-предпазливи. Причината е, че законите там предвиждат затвор за продажба на кола с върнат километраж. И в крайна сметка търговците нямат гаранция, че преди това някой не е пипал по километража на колата. А вече има българи, които лежат в германски затвори за това престъпление.

Що се отнася до пазара на новите автомобили, в някои държави, които започнаха да излизат от кризата, вече има ръст - като например Германия и Франция. Но в други, които все още са в тежка рецесия има драстичен спад - като в Гърция, Испания, Италия и дори Великобритания.

„За такива големи държави подобно ниво на спада е равносилно на катастрофа. В съседна Гърция спадът е 50%", отбеляза Стоян Желев, председател на Асоциацията на автомобилните производители.

У нас вносителите на нови коли нямат логично обяснение откъде идва ръстът в продажбите от първа ръка.

„Съпоставяйки с други пазари се намираме на средата на таблицата. Но самият факт, че имаме двуцифрен ръст, при сегашното ниво на икономиката на страната ни, растежа на спестяванията, който показва също, че хората спестяват, а не харчат, няма логика да има такъв ръст на инвестиционен бранш, какъвто е секторът на продажбата на нови коли", коментира Желев.

Това е феномен, който предстои да бъде изследван. Още повече че най-много коли за изнесени в страна, като Германия с традиции в автомобилостроенето, страна, от която внасяхме може би най-много употребявани автомобили през последните години. За съжаление официалната статистика не дели изнесените автомобили на нови и стари. Ето официалните данни:

За Германия износът през 2009 г. е бил под хиляда автомобила, година по-късно бележи двоен ръст, а само за първите два месеца на тази година вече са изнесени 1300 леки коли. При Македония картината е аналогична. Една груба сметка показва, че само за тези две държави износът до края на годината може би ще надхвърли 15 000 автомобила.

Дилърите на нови автомобили смятат, че рекордният износ идва именно от новите автомобили, тъй като според тях през последната година и половина се е отворила нова пазарна ниша - дилъри купуват нови коли от страни в тежко икономическо състояние, където цените на новите коли са по-ниски, и ги продават навън.

Източник: bTV