Търговци на автомобили отчитат ръст на цените на колите втора ръка в размер на над 10 на сто, вследствие на затруднения заради COVID-19 внос, съобщава Нова телевизия. Най-търсените превозни средства втора употреба у нас са на цена до 20 000 лв.

По данни на Асоциацията на автомобилните производители, средната възраст на автопарка у нас е 18 години. Под 4% от всички коли са на възраст по-малко от 5 години. Надхвърлилите 10 години коли представляват 90% от всички, а най-масовият вариант са над 15-годишните – близо 70 на сто.

„Тенденцията на застаряване на автопарка продължава. България е първенец в тази насока. Караме автомобили, които са били актуални преди 20 години в Европа”, коментира председателят на ААП Храбрин Иванчев.

По думите му спадът на пазара на нови автомобили в България е в размер на 40 на сто Предприети са обаче редица стъпки за облекчаване на клиентите с отстъпки и по-добри цени, както и изгодни лизингови схеми, тъй като в брой се купуват предимно втора ръка автомобили, отбелязва Храбрин Иванчев.

Според него трябва да се превърне в държавна политика целта да се помогне на българските граждани да подновят автопарка си, както това се прави в 21 държави в Европа. Според Иванчев подобни стимули се предприемат независимо от това дали в съответната страна се произвеждат автомобили или не. От Асоциацията са готови да предоставят експертиза по какъв начин подобни схеми могат да бъдат приложени и у нас.

"От началото на годината заради новите еконорми намалява търсенето на дизелови автомобили", съобщи още Храбрин Иванчев. По думите му обаче новите модели автомобили са с добре направени филтри и системи за безопасност и екология, така че тази тенденция се неутрализира. Резкият скок в цяла Европа е на търсенето на електрически автомобили, подчерта той.

"По-старият автомобил категорично е по-опасен на пътя. При еднакво ниво на пътни инциденти смъртността в България е три пъти по-висока от тази в Европа. В Ирландия и Холандия например това са 20 на 1000 смъртни случаи, а в България са близо 100. При нас, заради стария автопарк, вероятността да се случи най-лошото при инцидент е три пъти по-висока, отколкото в Европа”, допълни председателят на УС на Асоциацията на автомобилните производители.