Българското розово масло ще бъде регистрирано като географско название в Европейския съюз до края на годината. Това съобщи Евгений Иванов, председател на Българската национална асоциация за етерични масла, парфюмерия и козметика, на Деня на козметиката, който се проведе в рамките на Международния пролетен панаир в Пловдив. Две години продължи подготовката за тази регистрация, поясни Иванов.

Наименованието за произход служи за обозначаване на стоки от даден регион, чиито качества или свойства се дължат на характерни природни дадености и традиции в производството. Географските означения допринасят за по-добрата ориентация на потребителите, а чрез регистрацията оригиналните продукти се защитават от заблуждаваща употреба на подобни стоки, обясняват експерти.

Българската козметична индустрия успя да разшири и разнообрази производството си, да повиши качеството на своите продукти, да препозиционира мястото си на пазара, да създаде модерни бизнес отношения, стъпвайки на нови чуждестранни пазари, заяви Евгений Иванов в приветствието си към участниците в международната изложба „Козметика“, в която се представят 41 фирми от 10 държави.

Седем компании бяха удостоени с наградата „Българска роза“. Тя се дава на базата на комплекс от критерии, включващи: годишен оборот, общ експорт, нови продукти, суровини, патенти, обновление на техническото оборудване, брой на младите специалисти и други показатели. Нейните тазгодишни носители са: Булаттарс продакшън компани ООД – фирма, стъпила на най-много пазари и новатор в контрола на крайния продукт; Еньо Бончев продакшън ООД – за разширяване на пазарите и производствените мощности, за увеличаване на площите, заети с биологично чисти култури; Интермед 1 ЕООД – за разширяване на пазарите, откриване на нови производствени мощности и за увеличаване на площите с биологично чисти култури; Солвекс козметични продукти ООД - за най-голямо обновление на технологичното оборудване и най-висока степен за въвеждане на добрите производствени практики; Ален мак АД - за най-голямо продуктово обновление и интелектуална собственост; Българска роза АД, Карлово - за най-голямо увеличение на годишния оборот, общия експорт и разкриване на нови пазари и Рубелла бюти АД -за цялостно развитие през 2007 г.

„Бих искал да поздравя тазгодишните носители на наградата „Българска роза”, защото са я получили при силна конкуренция“, изтъкна в приветствието си изпълнителният директор на Международен панаир Пловдив Георги Гергов. Според мен всички български фирми от бранша са победители, тъй като успяха да доразвият традициите на нашата козметична индустрия с модерна европейска визия. Вашите постижения ни задължават да ви предоставяме нови и нови възможности за достойно представяне на европейския пазар и затова ние непрекъснато повишаваме нивото на нашите прояви“, допълни още Гергов.

20 фирми от козметичната промишленост са въвели екостандартите за качество K-GMP (за добра производствена практика в козметиката), а 5 предприятия вече работят по стандарта GMP и GMA (за добра земеделска практика), съобщи председателят на Българската асоциацията за етерични масла, парфюмерия и козметика. Това е резултатът от проект, който тя е реализирала съвместно с Германското дружество за техническо сътрудничество в България.

Снимка: БГНЕС