Напълно премахваме рекламите в историческия център на града, обяви главният архитект на София Здравко Здравков, цитиран от агенция Фокус. Той посочи, че промените в наредбата за рекламата са факт и това е една от добрите стъпки да се изчисти София.

„Така че етажната собственост и собствениците на магазини на партерни етажи, собствениците на билбордове няма как да останат доволни, защото промяната е свързана с намаляване на рекламата, която агресивно нахлува в града. Естествено, възможностите за реклама остават – специално ако въпросът е за възможностите за саниране, но контролът ще бъде много по-голям дали реално ще има саниране, когато се разполага реклама върху даден блок", обясни той.

На въпрос какво ще се промени в облика на града, арх. Здравков отговори: „Първо започваме от елементите в билбордовете – разстоянията се увеличават до три пъти. Премахваме и рекламата в Първа зона – това е историческият център на града, там изобщо няма да може да има реклама. Визираме покривната реклама на пл. „Народно събрание", която постепенно трябва да изчезне.

Изработихме и една много сериозна промяна по отношение изчистването на партерните етажи – това са магазините, които досега бяха брандирани. Намаляваме това брандиране до определени проценти – 20% в централната част и се допуска едно увеличаване в рамките на 30% в периферията", обясни той.

Арх. Здравков посочи, че е имало доста сериозен дебат по отношение на LED дисплеите, които започнаха да се появяват в София. „Липса на регламент доведе до там, че трябва да дефинираме ясно що е то LED дисплей и къде може да бъде поставян.

При обсъждането на наредбата постъпиха доста искания и в двете посоки – създаване на LED дисплей навсякъде с регламентиране на изображението и пълна забрана. Стигна се до едно компромисно решение, което е свързано най-вече с безопасността на придвижване по булевардите. Защото там, където има булеварди, може да има послание, което се анимира, движи и отвлича вниманието на водачите.

Затова в крайната редакция са допуснати LED дисплеи само в пешеходни зони и то по утвърдена схема, така че да не пречат на безопасността на движението", посочи още той.

Арх.Здравков обясни, че новото в наредбата е създаването на оперативно звено, което ще бъде избрано по Закона за обществена поръчка, след изтичането на определени договори да премахва тези изображения от града.

Забраняваме LED дисплеите и фризерите по тротоарите в централните зони на София, каза още главният архитект. Здравков посочи, че брандиране на превозни средства от градския транспорт ще се допуска само със съгласие на контролните органи.

„LED дисплеи няма да има по трамваите и рекламни послания няма да бъдат отправяни. Това може да се случи, само ако има някакво кампанийно събитие, което е организирано само в рамките на определени дни", обясни той.

Главният архитект на София каза, че нито един LED дисплей в центъра на града не е бил законен. „Премахнахме най-големия LED дисплей на входа на метрото, който се намираше до бул. „Патриарх Евтимий". Като за последните две години сме премахнали около 500 рекламни елемента", обясни той.

Като друг важен елемент, който се въвежда, той посочи забраната за фризери, грилове и барбекюта в централните зони. „Жалко е за ремонтите, които правим по тротоарите, така че фризерите ще бъдат забранени. Те ще бъдат разполагани по периферията на града в рамките на собствените имоти", уточни арх. Здравков.