Лицензионен ще бъде режимът за лицата, извършващи дейност по налични парични преводи, предвиждат предлаганите промени в Закона за паричните преводи, електронните платежни инструменти и платежните системи. С тях в българското законодателство се въвеждат разпоредбите на Директива 2005/60/ЕО за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма.

Измененията ще повишат ефективността на българската система за противодействие на изпирането на пари и финансирането на тероризма, въвеждайки изцяло мерките за превенции.

В закона е посочено, че наличен паричен превод е превод, при който изпълняваща институция получава средства от наредителя с единствена цел предоставяне на съответната сума на получателя или на друга изпълняваща институция, която действа от името на получателя и/или когато тези средства са предоставени на разположение на получателя.

Безналичен превод пък е паричен превод, извършен чрез задължаване на банкова разплащателна сметка на наредителя и/или заверяване на банкова разплащателна сметка на получателя. Такъв вид преводи извършват само банките.

Въвеждането на лицензионен режим ще гарантира цялостната уредба на услугите по парични преводи. По този начин ще се прекрати участието на нерегламентирани лица, ще се намали нелоялната конкуренция, ще се укрепи стабилността на пазара на паричните преводи и ще се повиши сигурността на потребителите. Същевременно ще бъде стимулирана конкуренцията на пазара kd този вид услуги. Лицензията ще се издава от Българската народна банка. Тя ще поддържа регистър за всички издадени и отнети лицензии.

Минимално необходимият внесен капитал на дружеството за налични парични преводи трябва да е минимум 50 000 лв. То трябва да е регистрирано като акционерно дружество или с ограничена отговорност, или да е в процес на учредяване като такова към момента на подаване на заявлението за лиценз.

Лицензионният режим е важен за усъвършенстване статистиката на платежния баланс на страната. Лицензирането и упражняването на надзор върху лицата, извършващи налични парични преводи, ще осигури предоставянето на информация на БНБ, необходима за събирането и обобщаването на статистиката на платежния баланс. За съставянето на платежния баланс БНБ събира информация за всички презгранични преводи и плащания, както и преводи и плащания между местни и чуждестранни лица в страната. Работната група по платежния баланс към Евростат препоръчва тази информация да бъде събирана и директно отчитана от операторите на системите за бързи парични преводи. Директното отчитане се налага като единствен източник на информация за географската разбивка на транзакциите. В момента не съществува регистър на тези оператори и трудно може да бъде осъществена връзка с тях и да бъде събрана необходимата информация за нуждите на платежния баланс.

В закона са предвидени правила, осигуряващи защита на средствата на клиентите, предоставени на дружествата за налични парични преводи. Те ще са длъжни да разполагат по всяко време със собствени средства, чийто размер и съотношение се определят в наредба на БНБ. Забранява се извършването на влогонабиране и са определени правила, гарантиращи, че получените средства не могат фактически да бъдат използвани като влог. Когато лицензираното дружество извършва и друга търговска дейност, то е длъжно да отдели средства, получени от клиента за извършване на налични парични преводи, от собствените си средства. Лицензираното дружество ще трябва да води регистър на извършените или получените налични парични преводи.

Пощенските парични преводи не попадат в приложното поле на закона, тъй като условията за извършването им са уредени във Всемирната пощенска конвенция. Те са въведени в нормативната уредба чрез Закона за пощенските услуги, който предвижда лицензионен режим за извършване на универсална пощенска услуга или на част от нея.

Предлаганите изменения и допълнения в Закона за паричните преводи, електронните платежни инструменти и платежните системи са разработени от експерти на БНБ и текстовете му са съгласувани с Комисията за финансов надзор, Агенцията за финансово разузнаване и банковата асоциация.