С международни полети за България пред миналата година са били превозени 5.985 млн. пътници - с 10.8% повече от 2006-а, каза на шестата годишна среща на Асоциацията на българските авиокомпании председателят на управителния й съвет Светослав Станулов.

От общия брой на пътниците 36.7% са превозени от български авиокомпании. През 2006 г. процентът на превозените от български авиоператорите е бил 40.6, допълни Станулов, цитиран от БТА.

Чуждите авиокомпании, които са превозвали пътници към България са постигнали ръст на пътуващите с тях 18.4%.

Общият брой на превозените пътници по международни чартърни превози за миналата година е бил 3.027 млн. души - с 4% по-малко от превозените пътници през 2006-а. Според Станулов най-голям е спадът на превозваните пътници с чартърни полети към летище "Варна". Вероятната причина за това са големите групи румънски туристи, които заемат легловата база по Северното Черноморие, но предпочитат сухоземния транспорт, предположи Станулов.

Пет са българските компании, които са извършвали чартърни полети през 2007-ма - "Би Ейч Ер", "Българиан Ер Чартър", "България Ер", "Хемус Ер" и "Ер Виа". Редовни международни пътнически полети са осъществявали "България Ер", "Хемус Ер" и "Виаджо Ер", които миналата година са прехвърлили дейността си към "Хемус Ер".

С 4% е намалял делът на българските авиокомпании от пътническия трафик за 2007 спрямо 2006 г. за летище "София", но в същото време е регистриран растеж на превозваните пътници с 11%. Делът на чуждите авиокомпании се е увеличил с 4%, а регистрираният растеж на превозваните пътници е 31%.

Общият брой на пътниците по международните редовни полети от летищата в София, Варна и Бургас се е увеличил с 33% спрямо 2006 г. и е 2.957 млн. Според Станулов разликата от 33% или 750 хил. души е колкото броя на пътуващите с международни редовни полети за 1989 г.

Загубите на българските авиопревозвачи от спирането на 30-те самолета "Ан-12", "Ан-24" и "Ан-26" поради несъответствието им с изискванията на ЕС за миналата година могат да се изчислят на около 30 млн. долара, каза Станулов.

Затворени за чужди превозвачи поради предпазната клауза за авиацията са и седемте ремонтни бази в страната, чиито капацитет няма как да бъде използван. Заради клаузата, от чужди авиооператори не могат да се използват и българските тренинг-центрове, където има свободен капацитет за обучението на пилоти.

Изминалата година беше тежка за работата на българските авиопревозвачи, отбеляза Захари Алексиев - директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА). Той обаче изрази оптимизъм по отношение на отпадането на предпазната клауза за българската авиация. След два одита по безопасността и един по сигурността в ГВА е получен финалният доклад, в който се казва: "Българската въздухоплавателна администрация показва готовността си да посрещне своите задачи както останалите регулаторни органи в другите страни-членки на ЕС." Според Алексиев позитивността на доклада ще повлияе за отпадането на клаузата.

"За изминалата година успяхме да постигнем 76% регулярност на полетите, което е голям успех за "България Ер", каза изпълнителният й директор Димитър Павлов. Ръстът на превозените пътници със самолети на компанията е 12% за 2007 г. Павлов посочи, че през март ще бъдат готови и пуснати в полет първите самолети на държавната компания с обновен интериор, бизнес класа и по-широки междуредия в пътническия салон. Тази година "България Ер" ще въведе и нова система за резервация на полет. От 15 март ще влезе в експлоатация още една редовна пътническа линия - до Барселона, каза изпълнителния директор на "България Ер".

Димитър Павлов отчете, че вече са сертифицирани първите два хангара на компанията за ремонт на самолети. Следващата седмица се очаква да пристигне и първият самолет за пълно техническо обслужване в ремонтната база на "България Ер".

Наложената ни предпазна клауза от ЕС беше и причина за по-големите ни разходи по време на мъглите на софийското летище, отбеляза Павлов. Той поясни, че заради клаузата самолетите на българската компания е трябвало да летят празни между летища извън страната, където са кацали заради лошите метеорологични условия на софийското летище.