Предложената макрорамка на бюджета за 2008 г. е изготвена при очаквана средногодишна цена на суровия петрол за 2007 г. около 68.1 долара за барел, като за следващите години цените са в диапазона от 67-70 долара за барел. Това се посочва в доклада на бюджетната комисията по законопроекта за държавния бюджет за 2008 г. Допуска се, че лихвите в евро ще се движат в рамките на 4.3 - 5 на сто. Предполага се, че лихвите в долари ще се понижат и ще се движат в диапазона от 4.6 - 5.33 на сто.

За 2008 г. е разчетен реален растеж на БВП от 6.4 на сто, колкото е и очакваният растеж за 2007 г., а в сума по текущи цени се очаква той да достигне 61 711 000 000 лева. Очаква се да се промени тенденцията от последните години основен принос в растежа на БВП от страна на търсенето да имат инвестициите.

Въпреки това техният дял ще остане сравнително висок - около 36-37 процента от БВП, заради средствата, които ще получим от европейските структурни фондове, се посочва в доклада на комисията по бюджет и финанси. Според комисията значителното натрупване на капитал в икономиката през последните години ще доведе до нарастване на реалния ръст на износа на стоки и услуги, в резултат на което нетният принос на външния сектор в растежа на БВП ще се увеличи. В същото време приносът на потреблението в общия растеж на БВП ще остане стабилен в диапазона от 5.3-5.4 процентни пункта.

Очаква се понижаване на хармонизираната инфлация за 2008 г., както по отношение на нейното равнище в края на годината, така и на средногодишната й стойност, със съответно 4.8 и 0.3 процентни пункта спрямо 2007 г.

Валутният курс на лева към щатския долар за 2008 г. се прогнозира да бъде 1.40 лв.

Предвижда се през периода 2008 - 2010 г. външното търсене да се запази относително стабилно, осигурявайки средногодишен реален ръст на износа от около 11-13 процента.

През 2008 г. се очаква дефицитът по текущата сметка да достигне 21.9 на сто. Предвижда се той да бъде компенсиран по линия на приходите от туризъм, чийто среден ръст се очаква да бъде около 8-10 процента, от частните и официалните текущи трансфери, които се предвижда да осигурят покритие от 15-20 процента. Около 60-65 на сто от нетния приток на капитал ще представляват нетни преки чуждестранни инвестиции, като тази прогноза се основава на допускането за приключване на приватизационните процеси в страната.

Въпреки отбелязаните високи темпове на икономически растеж в България през последните години, реалната конвергенция на доходите с европейските равнища и повишаване производителността на труда са все още предстоящо събитие, се отбелязва в доклада на комисията. През тази година БВП на глава от населението се очаква да бъде 38.7 на сто, а за 2008 г. - 40.3 процента.

В консолидираната фискална програма за 2008 г. се предвижда общият размер на приходите да достигне 27 192 300 000 лв. (44 на сто от БВП), което е с 5 814 700 000 лв. (27.2 процента от БВП) повече спрямо програмата за 2007 г.

По консолидираната фискална програма за 2008 г. проектът на разходите е 25 370 900 000 лв., от които вноската в общия бюджет на ЕС е 659 900 000 лв. Проектът на разходите за следващата година е по-голям спрямо програмата за 2007 г. с 4 378 900 000 лв. или ръст от 20,8 на сто.

С най-голям дял от общите разходи (33.8 на процента) са разходите за социално осигуряване, подпомагане и грижи, които за 2008 г. нарастват на 8 341 100 000 лв. От тях за изплащане на пенсии - 5 276 800 000 лв., което е ръст от 20.2 на сто спрямо 2007 г. Осигурени са средства за провеждане на политиката за увеличаване на доходите от работна заплата на две стъпки: от 1 януари - компенсиране на всички ощетени от въвеждането на плоския данък с работни заплати до 430 лв.за заетите по трудово правоотношение и до 375 лв. за заетите по служебно правоотношение; и от 1 юли - индексация на всички работни заплати на заетите в бюджетния сектор с от 5 до 10 процента.

Предвиден е Резерв за непредвидени и неотложни разходи в размер на 694 000 000 лв.

Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма е положително и в размер на 1 821 400 000 лв. (3 на сто от БВП). Спрямо програмата за 2007 г. превишението на приходите над разходите е увеличено с 1 435 800 000 лв. Предлага се положителното салдо по републиканския бюджет за 2008 г. да бъде в размер на 1 302 000 000 лв. (3 процента от БВП).

Министерският съвет е предложил субсидия за бюджета на съдебната власт в размер на 333 300 000 лв., с което се осигурява ръст от 27 на сто спрямо тази година, а искането на ВСС е за 409 700 000 лв.

Предлага се приемането на бюджета на Народното събрание да бъде в следните параметри: приходи - 3 000 000 лв.; разходи - 56 000 000 лв. и трансфери нето - 53 000 000 лв. В републиканския бюджет за 2008 г. е предвидено на общините да се предоставят субсидии и трансфери общо в размер на 1 686 700 000 лв. За тази година те са били с 249 800 000 лв. по-малко.

За финансиране на делегираните от държавата дейности за 2007 г. са разчетени 1 294 400 000 лв., а за 2008 г. - 1 531 300 000 лв., което е с 236 900 000 лв. повече и ръст от 18,3 на сто.