Само 990 от постъпилите в търговския регистър до 13 февруари 25 084 заявления са подадени по Интернет. Това каза изпълнителният директор на Агенцията по вписванията Емил Станков на семинар на тема "Един месец от старта на новия търговски регистър". Той добави, че малкият брой регистрации чрез Интернет се дължи на това, че хората все още нямат навика да боравят с електронен подпис. Така те не могат да се възползват от възможността за регистриране по електронен път, с което да избегнат чакането на опашка при подаването на заявленията на гише, каза Станков, цитиран от БТА.

Ивайло Филипов от Агенцията по вписванията (АВ) посочи, че в страната има четири лицензирани организации, които издават електронен подпис. Издаването струва около 40 лв., добави Филипов.

Емил Станков обясни, че причината за големите опашки пред гишетата на търговския регистър в София до голяма степен се дължи на това, че една трета от всички фирми в страната са регистрирани в столицата. За да се избегне неколкочасовото чакане пред гишетата от миналата седмица е създадена нова организация, при която след като подадат документите на фирмите си, гражданите ще получават временен номер. Така се избягва чакането при обработката на документите от деловодителите, каза Станков.

Благодарение на новата организация на работа вече се приемат по около 300 заявления на ден. За да се съкратят опашките, са назначени още 10 служители за обработка на документите, добави Станков.

Заместник-директорът на Агенцията по вписванията Даниела Митева каза, че въпросът доколко и какви данни да бъдат показвани в търговския регистър, трябва да бъде уреден законодателно. Търговският регистър ще продължава да е публичен във формата, в който е в момента.

Законът за защита на личните данни не забранява показването им, а определя реда и начина, по който да се ползват личните данни, обясни Даниела Митева. Тя добави, че до 13 февруари са постановени около 1800 отказа за приемане на заявления. Четири от отказите са били обжалвани в съответните окръжни съдилища. Митева посочи, че са необходими спешни мерки за промяна в Закона за търговския регистър, тъй като той съдържа доста недостатъци от гледна точка на процедурата по търговската регистрация.

От Агенцията по вписванията предлагат срокът за подаване на финансовите отчети на фирмите да се съобрази с тригодишния срок за регистрация и пререгистрация на фирмите в търговския регистър. Съгласно сегашният закон отчетите трябва да се подадат до 30 юни, което съкращава сроковете за регистрация в регистъра, отбеляза Митева. Кръгът от лица, които могат да подават заявления, трябва да бъде максимално разширен, добави тя.

Експертите от Агенцията по вписванията са внесли предложение в Министерския съвет, когато заявленията се подават чрез Интернет, тарифите да бъдат по-ниски. Митева каза, че предложенията за промени на Агенцията по вписванията са съгласувани с министъра на правосъдието и колкото по-бързо бъдат приложени, толкова по-скоро ще се решат сериозните затруднения в работата на търговския регистър.