С подписването на споразумение за създаване на международна проектна компания се открива пътя за строителство на петролопровода Бургас-Александруполис, заяви министърът на развитието на Гърция Христос Фолиас, който информира министър-председателя на Гърция Констас Караманлис за придвижването на този важен за Гърция, България и Русия проект, съобщи ИТАР-ТАСС, цитирана от БТА.

Фолиас отбеляза, че тристранното споразумение за създаването на международна проектна компания за строителството на петролопровода Бургас- Александруполис се планира да бъде подписано до края на тази седмица в София. Това ще позволи да започне реализацията на този проект, подчерта министърът. Всички процедури са завършени и предполагам, че се открива пътят към строителство на петролопровода, заяви гръцкият министър.

След парафирането на 10 януари в Атина от представителите на трите страни на споразумение за създаване на международна проектна компания за строителството на петролопровода Бургас- Александруполис Фолиас отбеляза , че този тръбопровод ще донесе полза на гражданите на Русия, Гърция и България , а също на техните партньори от страните от ЕС. По думите на министъра за трите страни-участнички ще започне нова епоха - епоха на икономическо сътрудничество, на обща политическа стратегия и на добросъседство. Гражданите на нашите страни, а също на нашите партньори в ЕС ще бъдат в крайна сметка тези, които ще получат полза от тези крупни съвместни усилия, заяви гръцкият министър.

Според междуправителственото споразумение по проекта, подписан от Руската федерация, Гърция и България на 15 март 2007 г. собственик на петролопровода Бургас - Александруполис ще бъде Международната проектна компания. При това в нейния уставен капитал руските компании ще получат 51 процента, а гръцките и българските по 24.5 процента. Проектът на стойност 1 милиард евро предполага транспорта на руски петрол от българското черноморско пристанище Бургас в гръцкия Александруполис и по-нататък към чуждестранните пазари.

Дължината на петролопровода ще бъде около 300 км, пропусквателната способност от 35 до 50 милиона тона суров петрол годишно. Маршрутът ще заобикаля турските проливи
Босфор и Дарданели, което ще позволи да бъде разтоварена тази транспортна артерия и да бъде намалена стойността на доставките.