Слагат край на подвеждащата реклама и на агресивните търговски практики

641
Слагат край на подвеждащата реклама и на агресивните търговски практики

Само две седмици преди Коледа на територията на целия ЕС в сила влизат нови общоприложими правила, които да сложат край на подвеждащата реклама и на агресивните търговски практики.

В т. ч. и пълна забрана за използване на лъжливи „безплатни" предложения и насочени към децата реклами в Интернет, които залагат на „врънкането" на родителите (реклами с преки призиви към децата).

Ограниченията са част от дълъг черен списък от схеми, върху които налага забрана новата директива за нелоялните търговски практики.
Директивата взема на прицел „мръсната дузина", в която попадат част от най-наглите практики, като се започне от рекламите примамки и се стигне до пирамидалните схеми, замаскираните рекламни статии и неистинните твърдения за наличие на лечебни свойства.

Новата директива в значителна степен укрепва сегашните стандарти на ЕС относно подвеждащата реклама и залага нови изисквания за недопускане на агресивни търговски практики, в т. ч. тормоз, принуда, неправомерно оказване на влияние.

Към днешна дата едва 14 държави членки са приложили директивата. Комисията стартира съответните процедури срещу държавите членки, които все още не са приели своите национални правила в областта.

По думите на комисаря по защитата на потребителите Меглена Кунева нелоялните практики мамят потребителите и изкривяват конкурентните пазари. "В единния пазар на Европа не може да има място за търговци, които оказват натиск, тормозят или подвеждат потребителите, особено по Коледа - най-активният търговски сезон.
Затова Европа застава начело и приема едни от най-строгите правила в света срещу подвеждането на потребителите и продажбата под натиск", отбелязва още Кунева.

Дългият черен списък посочва над 30 схеми, които се смятат за нелоялни при всички обстоятелства. Част от него е и „мръсната дузина" на практиките, за които е добре известно, че причиняват вреди на потребителите:

- Реклами примамки: чрез рекламата на продукт на много ниска цена привличат потребителя към покупка от фирмата, когато в действителност тя няма достатъчни наличности от рекламирания продукт.
- Лъжливи „безплатни" предложения: като описват продукта като „подарък", „безплатен", „без такси" и т. н., създават впечатлението, че предложението е безплатно, а същевременно от потребителя се изисква да плати задължителна цена за участие в търговската практика или за получаването или доставката на изделието.
- Преки призиви към децата да купуват рекламираните продукти, напр. „Купи книгата сега!", или да убеждават родителите си или други възрастни да им купуват рекламираните продукти: „Новото филмче с Алиса и новата вълшебна книжка на Фонди вече са тук.
Кажи на мама да ти ги купи от най-близкия щанд за вестници и списания!"
Преките призиви към деца са забранени за телевизионната реклама, а сега черният списък разширява забраната до всички медии и по-специално до Интернет.

- Неистинни твърдения за лечебни свойства, като се започне от алергии и се стигне до косопад и намаляване на телесното тегло.
- Маскирани рекламни статии: използване на статии в медиите за популяризирането на продукт (платено от търговеца) без това да се обявява ясно.
 - Пирамидални схеми: схема за популяризиране на продукт или услуга, при която възмездяването идва най-вече от привличането на други клиенти към схемата, а не от продажбата или консумацията на продукти.
- Награди: създава се лъжливо впечатление, че потребителят е спечелил награда, а такава липсва или предявяването на претенции за нея е свързано със заплащане от страна на потребителя или поемане на някакви разходи.

- Подвеждаща представа за правата на потребителя: представяне на правата, произтичащи за потребителите от закона, като отличителна черта на предложението на търговеца.
- Ограничени оферти: некоректно се твърди, че продуктът ще бъде предлаган само за ограничен период от време, с цел да се лишат потребителите от достатъчно възможности да направят осведомен избор.
- Език, на който се предлага обслужването след продажбата: поема се ангажимент след продажбата на потребителите да се предоставя обслужване, което впоследствие се осигурява само на чужд за тях език, а това не се посочва ясно преди сключването на сделката.

- Продажби по инерция: от потребителя се иска незабавно или по-късно да плати за продукти, доставени му от търговец, но непоръчани от него, или да ги съхранява или върне.
- Гаранции за цяла Европа, които създават невярното впечатление, че за продукта има сервизно обслужване в държава-членка, различна от тази в която той е продаден.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 666.990 0.23%
  • BGREIT 114.760 0.21%
  • BGTR30 548.490 -0.05%
  • BGBX40 130.400 0.13%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1723 1.1724
  • GBP/USD 1.3317 1.3319
  • USD/JPY 114.1100 114.1220
  • USD/CHF 0.9922 0.9924
  • USD/CAD 1.2885 1.2886
  • AUD/USD 0.7548 0.7549
  • USD/BGN 1.6682 1.6685
Ask Bid
  • DOW JONES 24543.78 24547.78
  • S&P500 2667.88 2668.38
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5422.00 5424.00
  • DAX 13178.84 13180.84
  • FTSE 100 7501.28 7502.78
  • ПЕТРОЛ 57.13 57.18
  • ЗЛАТО 1239.16 1239.66
  • СРЕБРО 15.65 15.68

Видео