Забавянето на структурирането на новата агенция „Пътна инфраструктура“ води до демотивиране на служителите в системата, в която работят около 1000 души. Това коментира пред журналисти изпълнителният директор на Камарата на строителите в България инж. Иван Бойков.

Бойков посочи, че работещите в системата са депресирани заради непрекъснатите нападки срещу тях. В момента се чака да заработи новата агенция и да влязат в сила измененията в закона за пътищата, но сега трябва да се направи подготовка на пътищата за зимния сезон и да се обявят търгове за изграждане на магистрали, посочи още Бойков.

Като голям проблем за изпълнението на проекти в областта на пътната инфраструктура той посочи повишаването на цените. От 2006 г. насам те са скочили над 200 пъти, а се изпълняват
ремонтни работи по договори, които са три и петгодишни, каза Бойков. Фирмите изпълнители търпят загуби и започват да спират дейността си, добави той. Бойков подчерта необходимостта от въвеждането на нова методика за актуализация на цените.

Всеки месец се променят условията за строителство на магистрали, алармира още изпълнителният директор на строителната камара. Трябва да има ясна държавна позиция как ще се изпълняват обектите, каза Бойков.

Той обясни, че опитът от последните 10 години показва как обектите се изпълняват от български фирми, но фирмата изпълнител е чуждестранна и печалбата остава в нея. Тя, от своя страна, става работодател и възлага на български подизпълнители да извършат строителните дейности, поясни Бойков. Тази практика е порочна и трябва да се прекрати, българските строителни фирми не са по-лоши от чуждите, заяви той.

По данни на браншовата камара в България има около 6 големи фирми, които разполагат с капитала и техниката да строят магистрали. Ако те не започнат да строят магистрали тази и
следващата година, то ще загубят възможност да го правят изобщо, защото няма да отговарят на тръжните условия, които изискват от фирмите опит, посочи Бойков. Той даде пример с магистрала "Марица" , която първоначално е трябвало да се строи поетапно на по-малки участъци, а сега е взето решение да се строи цялата.

Това обаче автоматично изключва от конкурса за изпълнител българските строителни фирми, защото техният опит е с по-къси пътни участъци. Така магистралата с дължина 67 км на стойност 208 млн. евро няма да може да бъде изпълнена от българска фирма, каза Бойков.

Единствената магистрала в България, която се строи в момента със собствени средства, е магистрала "Люлин" и при нея има забавяне от около 5-6 месеца, посочиха от камарата на
строителите.

Източник: БТА, Снимка: БГНЕС