Около 7500 гаражни клетки са разпръснати из цяла София, като почти всички са незаконни. Това съобщи за „Монитор“ шефът на дирекция "Контрол по строителството" към Столичната община арх. Влади Калинов.

Гаражните клетки могат да се забележат на доста необичайни места, като в средата на тротоар и до оградата на училище. Масово изникват на паркоместата в междублоковите пространства. Изчисленията показват, че на мястото на две клетки могат да паркират три коли.

Най-много гаражни клетки има в районите „Люлин“ и „Слатина“. В „Люлин“ постройките са над 900, като в последните години са премахнати над 30. В „Слатина“ пък бройката на незаконните гаражи минава 750, а са премахнати едва 10.

„Овча купел“ също е сред първенците по издигане на постройките, като в момента в квартала има 521, а разчистените са 45. В „Подуяне“ и „Надежда“ са вдигнати по 450 клетки. В „Дружба“ гаражите са около 200, но по-голямата част от тях са върху частни терени, заявиха пред „Монитор“ от общината.

Самоволно поставени гаражни клетки има и във втория по големина град - Пловдив. През последните няколко месеца бяха премахнати 700 гаража между блоковете в квартал „Гладно поле”.

Акцията по демонтирането им приключи в средата на януари, тъй като община Пловдив има идея да направи нови паркинги в междублоковите пространства. В районната администрация на „Източен” има подадени 150 заявления от хора, които живеят в квартала и искат да се възползват от платеното паркиране.

Общо още 1400 са гаражите, които предстои да бъдат премахнати в район „Източен”, стана ясно миналата седмица, по време на първа копка на нов паркинг за 132 автомобила, който се намира съвсем близо до бул. „Източен”. Предстои зоната да бъде облагородена, а местата за паркиране да бъдат обособени и разграфени.

10 от тях ще бъдат за хора с увреждания, а 46 от паркоместата ще се предоставят по новата Наредба за платеното паркиране и на тях ще бъдат монтирани антипаркинг колчета.

Хиляди добричлии също са заложили на незаконното поставяне на гаражна клетка като средство за предпазване на автомобила си от сняг, пек или крадци. Община Добрич ги премахва, след като се констатира, съгласно Закона за устройство на територията, че става дума за незаконно строителство.

Гаражи, които са с временен статут, се отстраняват при реализацията на Подробно-устройствения план или при извършване на предвижданията на благоустройствени мероприятия.

Проблемът с незаконното строителство и главно на гаражни клетки върху общинска земя във Варна обаче е решен още преди 6-7 години, когато общинската администрация се зае с разчистването им, главно в крайните квартали. Още през 2012 г. кметството подписа договор на стойност 1.2 млн. лв. за премахване на незаконните строежи, огради, гаражи, второстепенни и временни постройки на територията на община Варна в рамките на 3 години.

С помощта на служители от РДНСК-Варна, собствениците им бяха уведомени да ги махнат от общинските терени и ако желаят да ги запазят, да ги преместят на свои имоти. При неизпълнение се преминаваше към принудителното им премахване за сметка на собствениците. Днес този проблем с гаражните клетки вече не съществува за Варна, коментираха от строителния контрол.

В Стара Загора също няма панелни или ламаринени клетки за коли върху общински терени, след като бяха премахнати преди повече от десет години. Акция по отстраняването на незаконните клетки за паркиране стартира и Шумен, където през 2016 г. от улиците изчезнаха 46 гаража.

Във Велико Търново гаражни клетки има в два от кварталите - „Колю Фичето“ и „Бузлуджа“. От общината не могат да кажат колко точно е техният брой, но са приблизително по около 50 на квартал.

Всички те обаче са поставени там още по времето на соца и затова вече са узаконени. През последните 20-25 години в града няма нито една премахната като незаконна гаражна клетка или санкциониран стопанин.

Премахването на един незаконен гараж в София струва 500 лева, съобщи пък за „Монитор“ шефът на дирекция "Контрол по строителството" към Столичната община арх. Влади Калинов. Необходимата сума за разчистването на всички клетки в столицата е около 3.7 млн. лв.

За отстраняването на незаконните гаражи, освен финансов ресурс, е необходимо и време. Принудителното премахване е последната мярка от процедурата по отстраняването им. Първата стъпка е районният кмет да състави констативен акт на собственика, въз основа на който се издава заповед за доброволно премахване на гаражите за срок от 30 дни.

В случай че съоръжението не бъде премахнато доброволно, се пристъпва към принудително му отстраняване, а сметката трябва да се покрие от собствениците. Районният кмет трябва да съхранява клетката в рамките на 30 дни, след което съоръжението отива в депото за строителни отпадъци.

При премахването се налага да присъстват и полицаи, защото често собствениците започвали да се разправят за нарушено имущество. След като клетката вече е в историята, общината започва съдебна битка за възстановяването на разходите по премахването й.

Не бъде ли установен стопанинът на гаража, кметовете не са задължени да съхраняват постройката. Кметът на „Подуяне“ Ева Митова обясни, че в квартала масово се съставят актове срещу неизвестни лица.

Пародоксалното обаче е, че въпросните неизвестни лица сами започват да разчистват гаражите си, когато разберат, че ще бъде пратени в депото за строителни отпадъци. При липса на собственик районната администрация не може и да си възстанови парите, които е изхарчила за заличаването на гаража.

Общината се опитва да премахва приоритетно съоръженията, поставени в зелени площи и тези, които пречат на движението. В жк „Надежда“ пък заради строителството на нова детска градина преди 3 години са били премахнати 30 незаконни гаража.