Национална компания Железопътна инфраструктура (НКЖИ) отново пусна в действие специализирания влак за химически вегетационен контрол на растителността. След 13-годишно прекъсване обезтревителната композиция пак ще почиства жп линиите в страната от плевели и друга растителност.

Поради лошото финансово състояние на железниците в периода след 1995 г. дейността на този влак бе преустановена. Това доведе до силно обрастване на железопътните линии с растителност, а оттам и до влошаване на техническите показатели на железния път.

Ръководството на НКЖИ инвестира 200 хил. лв. за закупуване на хербициди и ремонт на специализирания влак, като основната инвестиция се пада на химичните препарати.

Ремонтирани са всички основни възли, осигуряващи подаване на хербицидния разтвор към дюзовата система, точното му дозиране и правилното му нанасяне върху баластовата призма.

Влакът вече обезтреви седма жп линия: Мездра-Видин. В момента работи в жп възел София, след което ще тръгне по първа жп линия: София-Пловдив.

Възобновяването на дейността на специализирания влак за химически контрол на растителността е поредната стъпка на НКЖИ към подобряване състоянието на железния път и съоръженията и повишаване безопасността на движение на влаковете.

Вредното влияние на растителността върху сигурността и ефективността на инфраструктурата е установено още с построяването на първите железопътни линии. Поради това и борбата с нея се разглежда като изключително важно мероприятие повече от 150 години. Прониквайки в техническите съоръжения, плевелите може да предизвикат проблеми по жп пътя и съоръженията.

В световната практика обезтревителният влак намира масово приложение след 1925 г., а у нас – след 1958 г.