Парламентът ратифицира финансов договор и споразумения между България и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), свързани с финансиране на проекта за реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив - Свиленград - гръцка/турска граница и оптимизиране на трасето за скорост 160 км/час.

Общата стойност на проекта за реконструкция и електрификация е 340 милиона евро, от които 153 милиона евро са безвъзмездна помощ от програма ИСПА, 150 милиона евро са кредити от ЕИБ, и 37 милиона евро са от държавния бюджет, пише в становището на комисията по бюджет и финанси.

Графикът за усвояване на средствата, заложени във финансовите договори с ЕИБ, е просрочен, се посочва в становището на комисията по европейски въпроси. Поради допуснатото закъснение до посочения в първия договор краен срок за завършване на обекта и за искания за траншове - 30 юни 2005 г., не са поискани никакви траншове, а за втория договор сроковете са съответно 30 ноември 2006 г. и 31 март 2007 г., пише в становището на комисията по европейски въпроси.

Изпълнението на проекта за реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив - Свиленград - гръцка/турска граница вече е започнало, като общата стойност на сключените досега договори за проектиране и строителство е над 100 милиона евро, а извършените по тях плащания са общо 15, 37 милиона евро със средства от програмата ИСПА и от държавния бюджет.

Със споразуменията за потвърждаване и изменение на финансовите договори се потвърждава, че правата и задълженията на Национална компания "Български държавни железници" по договорите се прехвърлят върху Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Срокът за завършване на проекта се продължава до края на 2010 г. Крайният срок за искане на траншове по заема става 30 юни 2010 г., а срокът, след който ЕИБ може да анулира която и да е част от заема, по отношение на която не са били извършени плащания, става 31 октомври 2010 г. Крайната дата за изплащане на заема не се променя - 2024 г. Началото на погасяването се отлага от 15 декември 2005 г. до 15 декември 2010 г.

Променят се и погасителните схеми, като се намалява броят на погасителните вноски и се увеличава сумата, която трябва да се върне с всяка вноска. Уеднаквява се техническото описание на проекта по двата договора, като то се актуализира в съответствие с постигнатите с ЕК договорености за изпълнение на проекта ИСПА. Премахват се текстовете от първия финансов договор, ограничаващ използването му изключително само за отсечката Крумово - Димитровград.