Световната банка подкрепя въвеждането на високи европейски стандарти в политиката по безопасност на движението в България. Днес в Гранд Хотел София се проведе Национална работна среща по капацитета за управление на пътната безопасност, като акцентът в него беше поставен върху разработването на План за действие за изпълнение на Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата.

Форумът беше открит от министъра на транспорта Петър Мутафчиев и постоянния представител на Световната банка за България Флориан Фихтъл. Събитието беше посетено от повече от 60 участници от правителството, частния сектор и гражданското общество, които дискутираха напредъка в ключови сектори, свързани с безопасността на движението.

По искане на правителството на България, Световната банка проведе подробно изследване на безопасността на движението в България, което включваше и преглед на ролите и отговорностите на отделните институции, които имат отношение по въпроса. Изследването е част от дейността на Института за глобална пътна безопасност, подкрепен от Световната банка, и обхваща периода септември-ноември 2007 г.

България е изправена пред сериозен проблем с безопасността на пътищата, който води до повече от 1000 жертви и над 10 000 ранени годишно (за 2006 г. цифрите са съответно 1043 убити и 10 215 ранени). Смъртните случаи в България са от 2 до 2.5 пъти по-високи, в сравнение с някои западноевропейски страни; освен това много от тези над 10 000 ранени остават инвалиди за цял живот. Дори и ако оставим на страна болката и страданието на жертвите и на онези, които са загубили близките си, тези загуби имат и значително отрицателно влияние върху българската икономика. В допълнение на полицейските и медицински разходи на мястото на инцидента или в процес на лечение и възстановяване, заради големия брой на жертвите и пострадалите страната губи и от своята бъдеща производителност. Годишните щети на икономиката се оценяват на близо 1 милиард евро. Нито една страна не може да си позволи да понесе щети от такава степен година след година, така че за да бъдат те намалени, са необходими спешни мерки.

Заедно в всички останали европейски страни, България е поела ангажимента да намали жертвите от пътнотранспортни произшествия в съответствие с предписанията на ЕС до 2010 г. Но докато останалите европейски страни стабилно намаляват броя на жертвите и ранените по пътищата, в България в момента се наблюдава повишаване на смъртността с 5% и на нараняванията със 7% годишно. Ако не бъдат вложени значителни допълнителни инвестиции и удвоени усилията, страната ни много трудно ще успее да постигне целта си да намали жертвите до 700 и ранените до 6 600 годишно до края на 2010 г.

Онази част от Плана за действие, която беше разработена по време на Работната среща ще бъде приложена и финансирана от Световната банка по линия на Проекта за рехабилитация на пътната инфраструктура, който беше одобрен от Борда на директорите на Световната банка на 26 юни 2007 г.

"Впечатлени сме от силната съпричастност на българското правителство и на обществото като цяло да бъдат подобрени условията за безопасност по пътищата в страната. Световната банка ще продължи да подкрепя България като носи международни познания и опит, които ще засилят съществуващата система за безопасност по пътищата и по този начин ще допринесат за устойчив икономически растеж" каза постоянният представител на Световната банка за България Флориан Фихтъл.