Когато бил ученик през 1990-те години на миналия век, Джозая Чуа си спомня, че всички имали Tamagotchi. По думите на 31-годишния мъж, всички били приострастени към своя дигитален домашен любимец.

„Не смятам, че имахме право да го носим в училище. Но се опитвахме да го внесем в ученическите си раници”, разказва стилистът от Сингапур за манията по дигиталната играчка, която беше завладявала целия свят преди две десетилетия, като изключение не правеше и България.

Именно поради това спомените на Чуа са типични за повечето милениали по света.

Tamagotchi представляваше малко устройство с дисплей, провокиращо собственика си да се грижи за дигитално животно, борейки се да го задържи живо колкото се може по-дълго. Играчката се появи на белия свят през 1996 г. и беше задължителен атрибут за повечето деца.

Сега, в 2019 г., Tamagotchi се готви за бляскаво завръщане. Японският производител Bandai ще пусне на пазара на Северна Америка през юли нова подобрена версия, разполагаща с напълно цветен дисплей, пише BBC.

Този път дигиталният домашен любимец ще може да прави доста повече неща от ядене и спане. Предвижда се новото забавление да предлага интеракция с нещо като личност, тъй като дигиталният приятел ще може да населява различни земи, да се бракува и размножава.

„Нашата фенска база е вече много развълнувана и осъществява предварителни поръчки”, посочват от Bandai America, в лицето на маркетинговия директор Тара Бади.

Всъщност, малкото устройство никога не е изчезвало от пазара, тъй като Bandai редовно пускат нови модели Tamagotchi в Япония и на други пазари, но моделът, който спечели световна слава на играчката и стои в съзнанието на милениалите по света, е именно този от края на 1990-те години.

Последният модел е част от новата тенденция за възраждане на стари символи от детството на настоящите активни потребители, а именно милениалите.

Вземете, например, филмът за Sonic, който ще се появи по екраните през следващата година, или това, че Spice Girls подеха турне 20 години след пика на славата си.

Ретро възраждане

Според анализатора на Mintel Чана Барам, има бум на ретро стоки, които се завръщат към живот, тъй като потребителите търсят уюта на „добрите стари времена” „Свикнали сме с това, когато става дума за дрехи и мода, но понастоящем вече се говори повече за стари продукти”, казва тя.

Тази тенденция се експлоатира от базирания в Италия търговец на играчки Alessio Di Marco, чиято компания Tons-of-Toys търгува с ретро предмети и играчки. През последната година той наблюдава „силен възход в интереса към играчки от 1990-те години”, като Костенурките нинджа, Пауър Рейнджърс и прочее.

По думите му, сериозен апетит има и към старите филми на Disney, като Малката русалка, Красавицата и звяра, Аладин и Цар лъв. „Децата на 1990-те години вече пораснаха и изпитват все по-голяма носталгия към играчките от тяхното детство”, казва той.

В наши дни порасналите милениали могат да си позволят да купят каквото си искат. Но възможностите, които крие пазарът на носталгия, са далеч по-значими. Проучване на Mintel показва, че 57% от купувачите на играчки във Великобритания биха взели играчка за детето си, с която самите те биха поиграли.

„Всеки мисли за детството си като за нещо чудесно и смята „О, нещата не бяха толкова зле по онова време”, казва Барам.

Защо носталгията работи

За брандовете и рекламистите заиграването с чувството за носталгия не е нищо ново.

Тя е просто елемент от доста по-широка маркетингова стратегия, разчитаща на необходимостта за бягство от реалността.

„И по-конкретно, завръщане към идеализираните асосициации с вашето дество”, кзава Беноа Вийзер, ръководител Стратегии за Азия в компанията Ogilvy.

По думите му, спомените от отминалите дни за неща, като музика, мода, играчки и игри, са кодирани в мозъците ни за цял живот, генерирайки усещане за щастие и спокойствие.

Знаете ли, че криете съкровище в килера?Знаете ли, че старите играчки и технологични джаджи забравени в килера могат да ви донесат доста солидни печалби?

Така да играете на ретро конзола Nintendo реално активира тези спомени и носи прилив на щастие.

Според Вийзер, носталгията понастоящем е актуална, тъй като за повечето милениали и поколението след тях, наричано Z, няма яснота накъде отива светът, поради което спомените от миналото излизат на сцената, компенсирайки усещането за несигурност.

„Определено има корелация между популярността на маркетинга на база носталгия спрямо това колко уверено, оптимистично и сигурно се чувства населението”, добавя той.

Нови фенове

Компаниите не могат да разчитат на стари продукти и тяхната овехтяла слава, а трябва да създават и нови такива, смята Вийзер.

Bandai се надява новият модел Tamagotchi On, който е предназначен за момичета на възраст между 6 и 12 години, да отговори на изискванията на новото поколение с добавените нови екстри.

Стилистът Джозая Чуа е развълнуван от новия модел Tamagotchi. „Имайки нова версия, може да помогне да си спомните за детето вътре във вас”, казва той.