Асоциация, обединяваща търговците на дребно, бе представена днес. Българска ритейл асоциация е учредена през януари от 48 фирми от сектора търговия на дребно.

Председателят на Управителния съвет на асоциацията Иво Баев посочи, че амбициите на новата организация са в скоро време съставът й да се увеличи и асоциацията да участва активно в законодателната дейност, свързана с търговията на дребно.

Искаме да станем глас на търговците на дребно, да защитаваме техните права и да помагаме при решаването на проблемите им, каза Баев. Нови членове ще се приемат, след като бъдат препоръчани от двама представители на асоциацията, посочи той. Условието е те да са регистрирани по Закона за ДДС и основната им дейност да бъде търговията на дребно.

Едно от първите действия на асоциацията ще бъде създаването на етичен кодекс, който да защитава както търговците, така и потребителите. Създаването на асоциацията не е предизвикано от кризата, то дори е закъсняло, защото в повечето европейски страни има подобни организации, които да защитават бранша, смятат представителите на асоциацията.

Според представителите на новата организация Законът за защита на потребителите не се прилага ефективно, не се наказват търговци за нарушения при качеството на стоките, а в същото време се санкционират търговски вериги и магазини по незначителни според тях поводи. Представителите на асоциацията посочиха, че един от нормативните документи, който се нуждае от спешна промяна, е правилникът за прилагане на Закона за защита на потребителите.

Сред проблемите, засягащи голям брой търговци, е и сключването на наемните споразумения в моловете, при което наемателите имат само задължения, а собствениците - само права, посочиха от асоциацията. В момента основният процент от печалбите на търговците отива за изплащане на наемите, каза Баев.

В отговор на въпрос дали цените в България ще бъдат намалени също толкова, колкото и в Западна Европа като противодействие на кризата, той каза, че в редица магазини намаленията са 70-80%. Ще се опитаме да въведем регламент за сезонните намаления и глоби за търговците, които го нарушават, посочи Баев.

Той добави, че една от идеите на асоциацията е наемът в големите търговски центрове да се определя като процент от продажбите. Това ще позволи излизане на светло на цялата търговия в тях, смята той. От организацията ще се стремят да обединят големите търговски вериги и собствениците на малки магазини, и да защитават интересите на всички търговци, независимо от обема на търговията им.

Източник: БТА